Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Osoby poszukujące wsparcia ze strony psychologa mają nadzieję na znalezienie zaufanego i doświadczonego praktyka, który pomoże im uporać się z konkretnym problemem. Przeglądając stronę internetową poradni, będą skupione wyłącznie na odnalezieniu konkretnej propozycji, takiej jak np. terapia dla dzieci i młodzieży. Nie zrobią pożytku ze „wszystkich aspektów psychologii” lub „terapii spełniającej Twoje oczekiwania”. Jeśli zastaną tak lakoniczną treść, bez mrugnięcia okiem udadzą się do serwisów konkurencji.
Wniosek? Zbyt uniwersalny przekaz na stronie internetowej nie zapewni potencjalnym pacjentom informacji o ofercie, przez co może skutecznie zniechęcić ich do odwiedzenia gabinetu. Aby uniknąć podobnej sytuacji, warto dość drobiazgowo opisać formy wsparcia dla osób zmagających się z różnymi trudnościami. Wszystkie dostępne usługi najlepiej podzielić na oddzielne kategorie (z uwzględnieniem słów kluczowych), aby były łatwo dostępne z poziomu menu. Na docelowych podstronach powinien znajdować się tekst rzetelnie omawiający dane zagadnienie.
Przykład właściwie rozpisanej oferty:
W przypadku większych poradni wypisanie podejmowanych terapii to nie jedyne informacje, jakie powinny pojawić się w serwisie. Warto dodatkowo wskazać listę specjalistów, ze strony których pacjenci mogą oczekiwać pomocy na miejscu. Jeśli gabinet w placówce ma nie tylko psycholog, ale również psychoterapeuta, psychiatra, seksuolog czy też psychoonkolog koniecznie trzeba poinformować o tym osoby odwiedzające stronę internetową.
W sytuacji gdy swoją praktykę za pośrednictwem witryny promuje tylko jeden specjalista, powinien pamiętać zwłaszcza o tym, aby w kilku słowach opowiedzieć o sobie. Wyjątkowo cenne okażą się wzmianki o doświadczeniu, kwalifikacjach, zdobytych certyfikatach, a także o dodatkowej działalności w obrębie branży. Informacje można umieścić np. w zakładce „O mnie”, do której z pewnością zajrzy każdy użytkownik przymierzający się do umówienia wizyty.
Co ważne, w sekcjach związanych z działalnością psychologa warto podkreślać swoją rolę oraz korzyści wynikające ze współpracy. Nie trzeba przy tym unikać treści sprzedażowych, np. przemyślanego call to action, który zachęci do kontaktu. Oczywiście, nie należy robić tego w nachalny sposób – poradnia psychologiczna to nie sklep internetowy. Nie na miejscu będą więc zwroty typu: „Masz załamanie nerwowe? Zadzwoń do nas!”. Tak samo jak w codziennej pracy również w internecie specjaliści powinni wykazywać się empatią i delikatnym podejściem.
Psycholog Anna Słaboń oferuje wsparcie dla rodziców w formie coachingu rodzicielskiego. Na stronie internetowej czytelnie przedstawia korzyści ze współpracy, zwracając się bezpośrednio do samych zainteresowanych.
Dokładne opisy oferty to krok w dobrą stronę, jednak niezbędne okaże się wzmocnienie przekazu wiedzą zaczerpniętą z autopsji. Jak o to zadbać? Dobrze jest umieścić w serwisie artykuły tematyczne lub case studies powiązane z daną specjalizacją. W ten sposób użytkownik zyska dostęp do cennego źródła wiadomości na interesujący go temat (a może nawet rozwiązanie problemu). Będzie mógł również z wyprzedzeniem przygotować się do wizyty w poradni, co pozwoli zaoszczędzić mu nieco stresu związanego z niekomfortową sytuacją.
W zbudowaniu wizerunku eksperta pomogą regularne publikacje sensownych treści. Warto stworzyć w serwisie dedykowane miejsce na artykuły branżowe. W tym celu doskonale sprawdzi się blog firmowy, gdzie czytelnicy będą mogli znaleźć zbiór tekstów podejmujących tematy związane z terapią, poszczególnymi specjalizacjami lub po prostu zbudowane wokół psychologii. Najlepiej jeśli będą pisane na bazie własnych doświadczeń i prowadzonej praktyki.
Na blogu psycholog Anny Słaboń można znaleźć szereg artykułów powiązanych z tematyką prowadzonej działalności.
Jak dobierać tematy na firmowego bloga, kiedy wyczerpią się pomysły? Warto skorzystać z kilku ogólnodostępnych narzędzi. Przede wszystkim dobrze jest sięgać po wyszukiwane frazy kluczowe, które nierzadko przyjmują formę zapytań, dzięki czemu mogą posłużyć nawet jako tytuły 1:1. Planer słów kluczowych Google, Ubersuggest, Answer The Public, podpowiedzi w wyszukiwarce Google – to tylko kilka przykładów aplikacji online, gdzie opłaca się szukać inspiracji.
Bez względu na to, jaką treść umieszcza się na stronie internetowej, zawsze należy zwrócić uwagę, aby nie powielać tekstów obecnych już w sieci. Taka sytuacja występuje często w przypadku artykułów naukowych, zaczerpniętych z zewnętrznych źródeł lub własnych publikacji, udostępnianych poza witryną, np. w specjalistycznych serwisach i w mediach społecznościowych. Brak unikalnych wpisów nie tylko może pogorszyć opinię wśród użytkowników, ale także nie jest przychylnie traktowany przez Google. Wyszukiwarka może ukarać serwis niższymi pozycjami w wynikach.
Tworzenie angażujących treści to element bardziej złożonego procesu, czyli pozycjonowania strony internetowej, którego celem jest osiągnięcie jak najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwania. Samo publikowanie wpisów nie zda egzaminu, jeśli na przestrzeni czasu nie podejmiemy innych działań uzupełniających – m.in. optymalizacji serwisu pod kątem SEO i użytkownika, rozbudowy linków wewnętrznych, poprawy prędkości ładowania strony.
W pierwszej kolejności trzeba jednak przeprowadzić analizę keyword research, związanych z działalnością, które posłużą jako budulec najważniejszych elementów witryny. Frazy kluczowe muszą znaleźć się nie tylko w tekstach (m.in. w opisach usług, artykułach blogowych). Powinny współtworzyć m.in.: adresy URL, metatagi Title i Description, kategorie, podkategorie i anchory linków wewnętrznych. Dobór słów kluczowych określa również strategię pozycjonowania. W przypadku psychologów najskuteczniejsze okazuje się local SEO.
Psychologowie oferują swoje usługi na miejscu – w prywatnym gabinecie lub w poradni psychologicznej. Lokalizacja ma więc ogromne znaczenie. Potencjalny pacjent raczej nie pojedzie na drugi koniec Polski, aby odbyć godzinne spotkanie ze specjalistą. Pozycjonowanie lokalne jest więc rozwiązaniem, które najlepiej sprawdzi się w przypadku tego rodzaju działalności. Prowadzi do tego, by użytkownik wpisujący daną frazę do wyszukiwarki znalazł poszukiwaną usługę w okolicy.
Aby uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, trzeba skupić się na słowach kluczowych ściśle powiązanych z lokalizacją gabinetu. Dzięki temu uda się dotrzeć bezpośrednio do klientów znajdujących się na tym samym obszarze. W przypadku psychologów warto pomyśleć o frazach wskazujących na profil działalności oraz rodzaj oferowanej pomocy, wybierając na przykład propozycje takie jak:
– psycholog + lokalizacja;
– poradnia psychologiczna + lokalizacja;
– poradnia zdrowia psychicznego + lokalizacja;
– poradnia małżeńska + lokalizacja;
– psycholog dziecięcy + lokalizacja.
Pozycjonowanie lokalne warto dodatkowo wzmocnić poprzez obecność w mapach Google, które stanowią nadprogramowe źródło informacji dla osób poszukujących usług w pobliżu. Dobrze zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma (m.in. uzupełniona o dane kontaktowe oraz opinie zadowolonych klientów) wzmacnia wizerunek przedsiębiorstw i ułatwia zaistnienie w wyszukiwarce.
W promocji gabinetów lub poradni psychologicznych w internecie szczególne znaczenie ma czynnik ludzki. Bardziej niż przy jakichkolwiek innych usługach należy więc zwracać uwagę na osobę, która znajduje się po drugiej stronie ekranu. Trzeba więc zadbać o rzeczowe informacje i „przemawiać” zrozumiałym językiem. Bez względu na to, czy pozycjonowanie uzupełnisz kampanią AdWords, czy sięgniesz po social media, zawsze należy mieć z tyłu głowy szczególne potrzeby odbiorców.