Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Każde narzędzie analityczne posiada swoją własną metodologię gromadzenia danych o zachowaniach użytkowników. Największe różnice pomiędzy statystykami Facebooka a Google Analytics wynikają ze stosowania innych modeli atrybucji konwersji. Rozbieżności w raportach wynikają także m.in. z:
Zarówno Facebook, jak i Google Analytics nie są idealnymi narzędziami, dlatego zawsze należy liczyć się z brakiem pełnych danych. Aplikacje pomagają jednak w badaniu ruchu na stronie oraz pomagają w wyznaczeniu trendu popularności witryny wśród innych serwisów w internecie.
Użytkownicy zachowują się bardzo różnie – część z nich po pierwszym kontakcie z serwisem dokonuje zakupu, a inni dopiero po kilku interakcjach z witryną przekonują się, że warto sfinalizować transakcję. Kolejne źródła, za pomocą których internauci odwiedzają stronę internetową – od pierwszego spotkania aż do dokonania konwersji – to tzw. ścieżki konwersji.
reklama Google AdWords –> Facebook Ads –> Wyszukiwarka –> Wejście bezpośrednie = konwersja
Przykładowa ścieżka konwersji
Możemy powiedzieć, że pośrednio wszystkie punkty na ścieżce konwersji przyczyniają się do dokonania zakupu, ale tylko jeden z nich jest bezpośrednio odpowiedzialny za sfinalizowanie transakcji. Identyfikacja źródła, za pomocą którego użytkownik dokonał konwersji, to atrybucja konwersji.
Jak ustalić, które ze źródeł odpowiada bezpośrednio i pośrednio za zakup? W tym celu korzysta się z modelu atrybucji konwersji – zbioru reguł określających, któremu źródłowi ruchu na ścieżce konwersji zostanie przypisana transakcja.
I teraz przechodzimy do sedna sprawy – różnice między statystykami Facebooka i Google Analytics dotyczące konwersji wynikają właśnie z różnych modelów atrybucji:
Google Analytics domyślnie stosuje model Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie, przypisując konwersję do ostatniego źródła niebezpośredniego doprowadzającego użytkownika do konwersji. W powyższym przykładzie Wyszukiwarka będzie takim źródłem.
Facebook korzysta z modelu ostatniej interakcji, który domyślnie przypisuje reklamie udział w konwersji 1 dzień po jej wyświetleniu lub 28 dni po jej kliknięciu. Jeśli zatem w powyższym przykładzie od momentu wyświetlenia lub kliknięcia w Facebook Ads przez użytkownika aż do dokonania zakupu minie mniej niż 4 tygodnie, w statystykach FB konwersja zostanie przypisana facebookowym reklamom.
Stosowanie odmiennych modeli atrybucji powoduje ogromne różnice – w naszym przykładzie widać, że jeśli użytkownik pokona ścieżkę konwersji w mniej niż 28 dni, to Facebook pokaże 1 konwersję z reklamy, a Google Analytics zarejestruje konwersję z wyszukiwarki.
Nigdy nie uda nam się uzyskać stuprocentowej dokładności, ale wprowadzając zmiany w ustawieniach Facebooka oraz wspierając się różnymi zestawieniami Google Analytics, można zmniejszyć różnice w raportach dotyczących konwersji.
Korzystając z różnych aplikacji analitycznych, musimy się przyzwyczaić do odmiennych danych o ruchu na stronie. Każde narzędzie posiada odmienną metodologię gromadzenia informacji, więc trudno jest porównywać zestawienia, oczekując wysokiej dokładności prezentowanych danych. Podczas analizy najlepiej jest nastawić się na wyodrębnianie trendów i poszukiwanie wskazówek dotyczących optymalizacji działań reklamowych. Jeśli kampanie Facebooka mają duży udział w generowaniu konwersji (czy to pośredni, czy też bezpośredni), z pewnością warto w nie inwestować.