Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
W ubiegłym roku Buzzsumo zbadało ponad 100 milionów nagłówków wzbudzających największe zaangażowanie użytkowników na Twitterze i Facebooku (lajki, udostępnienia, komentarze i tweety) w okresie od marca do maja. Na liście 20 najczęściej powtarzających się fraz znajdują się następujące zwroty:
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Jak możemy zauważyć, wśród najpopularniejszych fraz pojawiają się wyrażenia poradnikowe (will make you, can we guess), nacechowane emocjonalnie (are freaking out, tears of joy), wskazujące przyczynę – skutek (this is way, the reason is), zawierające rankingi (top X songs, X things only). Jest to zbieżne z obecnymi trendami wyszukiwania – użytkownicy coraz częściej poszukują konkretnych rad oraz sposobów, które pomogą im rozwiązać dany problem. Uwagę internauty pobudzają także zwroty nasycone zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi emocjami.
Z kolei na liście najgorzej konwertujących fraz znalazły się wyrażenia sugerujące, że artykuł zawiera jedynie podstawowe informacje na dany temat (the introduction of, X simple tips) albo związany jest z ryzykiem i negatywnymi konsekwencjami jakiegoś działania (the risks of, control of you).
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Buzzsumo znalazło także odpowiedź na to, jak rozpoczynać nagłówki. Najlepiej sprawdzają się tytuły zawierające liczby (X resasons why, X things you), w formie pytania (How to make, Why you should) oraz wskazujące na konkretny sposób rozwiązania danego problemu (This is way, These are the).
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Jeśli decydujemy się na liczby w nagłówkach, to jakie najlepiej konwertują? Buzzsumo odkryło, że w TOP5 są: 10, 5, 15, 7, 20. Trudno jednak powiedzieć, czy popularność tych cyfr wynika z ich mocy przyciągania uwagi użytkownika, czy może z faktu, że najwięcej artykułów zawiera je w swoich tytułach.
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Długość tytułu również wpływa na jego popularność w social media. Najwięcej komentarzy, udostępnień i lajków zdobywają nagłówki składające się z 12-18 słów zawierających w sumie 80-90 znaków.
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Badania Buzzsumo były przeprowadzane na amerykańskim rynku, więc z pewnością nie można przełożyć jeden do jednego zwrotów pojawiających się w najpopularniejszych nagłówkach na polskie realia. Wyniki analizy można jednak potraktować jako pewne trendy, na których warto się wzorować, czyli:
Przygotowując nagłówki, należy także mieć na uwadze dwie kwestie związane z pozycjonowaniem:
Optymalizacja nagłówków pod SEO bardzo często nie zadowala właścicieli stron, ponieważ interesujący i ciekawy tytuł nierzadko przekształca się w wyrażenie nasycone frazami kluczowymi. Aby pozyskać zainteresowanie użytkowników z wyszukiwarki i tworzyć chwytliwe konstrukcje zdaniowe, trzeba pójść na kompromis – połączyć słowa kluczowe z dobrze brzmiącymi sformułowaniami.
Do wyników badań Buzzsumo oraz kwestii związanych z pozycjonowaniem dodajemy jeszcze kilka wskazówek, jak stworzyć chwytliwy nagłówek. Przygotuj headline, który:
Przygotowanie dobrego nagłówka, który będzie jednocześnie zoptymalizowany pod SEO oraz ciekawy dla użytkownika, to sztuka poszukiwania kompromisów. W niektórych przypadkach stworzenie chwytliwego tytułu może zająć dużo czasu. W takiej sytuacji lepiej postawić na proste, zwięzłe i zawierające słowa kluczowe headline’y, pomagające pozyskać użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania.