Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

09.01.2024 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak wdrożyć linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej? Praktyczne wskazówki SEO

Jak wdrożyć linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej? Praktyczne wskazówki SEO

Audytując serwisy internetowe, zwracamy uwagę na linkowanie wewnętrzne. Jest to ważny element optymalizacji – zamieszczanie odnośników kierujących roboty wyszukiwarki i użytkowników do poszczególnych podstron nie tylko wspomaga proces pozycjonowania, ale również ułatwia nawigację w witrynie. By maksymalnie wykorzystać potencjał linkowania wewnętrznego, warto skorzystać z poniższych wskazówek SEO.

Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

Link wewnętrzny to odnośnik na stronie odsyłający do innej podstrony serwisu. Jego stosowanie usprawnia proces indeksowania witryny przez roboty wyszukiwarki oraz pozwala na kształtowanie ścieżki użytkownika w serwisie. Dobrze przygotowane linkowanie wewnętrzne skraca czas dotarcia ze strony głównej do poszczególnych podstron oraz umożliwia bezproblemowe przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi sekcjami serwisu.

Linki wewnętrzne oznaczamy atrybutem follow, dając botom jasną informację, by dotarł również na podstrony, do których linkujemy. Chociaż wewnętrzne odnośniki są bezpieczniejsze niż backlinki, musimy nauczyć się umiejętnie je stosować, aby mimo wszystko nie zaszkodzić naszej stronie internetowej.

Poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne:

  • Poprawia użyteczność serwisu, pokazując internaucie drogę powrotną do nadrzędnej kategorii lub sekcji, którą wcześniej przeglądał,
  • Redukuje współczynnik odrzuceń, kierując klienta do podstron, na których może dokonać konwersji,
  • Buduje powiązanie między słowami kluczowymi a podstronami, wskazując wyszukiwarce jej tematykę i poprawiając widoczność w wynikach wyszukiwania na pozycjonowane frazy.

Gdzie wdrożyć linkowanie wewnętrzne? 9 rozwiązań

Linkowanie wewnętrzne w obrębie witryny można wdrożyć na wiele sposobów. Oto kilka sprawdzonych pomysłów:

Menu główne

Ten obecny na prawie wszystkich stronach rodzaj linkowania wewnętrznego jest przygotowywany głównie z myślą o użytkownikach. Na etapie projektowania menu warto również pomyśleć o SEO, dbając o:

  • Nazwy kategorii zawierające słowa kluczowe lub ich odmiany – np. rowery MTB Kross zamiast Kross,
  • Zamieszczenie w kodzie strony wszystkich linków do podstron, do których może przejść użytkownik (jest to ważne w przypadku menu rozwijanych po najechaniu myszką),
  • Wyświetlanie menu na wszystkich podstronach.

Linki śródtekstowe

Są to odnośniki zamieszczane w tekstach w serwisie: artykułach blogowych, opisach kategorii, stronach ofertowych itp. Link powinien znajdować się w otoczeniu treści powiązanej z nim tematycznie. Istotny jest także wybór adekwatnego anchor textu, np. frazy, na którą chcemy zwiększyć widoczność w wyszukiwarce linkowanej podstrony. Przy śródtekstowym linkowaniu wewnętrznym uważajmy, aby nie przesadzić z liczbą odnośników – ich duże nagromadzenie może zostać uznane za spam i nisko ocenione przez algorytmy wyszukiwarki.

Sekcje z polecanymi/powiązanymi produktami, wpisami, asortymentem

To rozwiązanie poprawia użyteczność strony, ponieważ kieruje użytkowników do treści i produktów, które mogą ich zainteresować i zachęcić do konwersji, jak również sprzyja SEO, odsyłając boty wyszukiwarki do podstron powiązanych tematycznie. Najczęściej w tego rodzaju sekcjach znajdują się:

  • Polecane artykuły i treści poradnikowe,
  • Produkty, które kupili inni użytkownicy,
  • Komplementarny asortyment,
  • Substytuty lub zamienniki,
  • Topowe produkty lub wręcz przeciwnie – asortyment, który nie cieszy się największą popularnością, a zależy nam na zwiększeniu jego sprzedaży.

Ten rodzaj linkowania wewnętrznego najczęściej implementowany jest pod zasadniczą treścią, czyli np. na samym dole karty produktu lub pod artykułem, chociaż przy długich tekstach można spotkać się z praktyką zamieszczania sekcji z odnośnikami pomiędzy kolejnymi akapitami.

Stopka

W stopce najlepiej zamieścić mapę strony – dodatkowe menu, w którym w syntetyczny sposób zestawione zostaną najważniejsze podstrony serwisu. Wielu użytkowników korzysta z tej sekcji, gdy w menu głównym nie może odnaleźć interesujących go informacji, np. o kosztach lub czasie dostawy zamówienia.

Aby linkowanie wewnętrzne w stopce wspierało pozycjonowanie serwisu, należy pamiętać o uwzględnieniu zasady first link counts i dodać np. odnośnik bez www lub z #, aby w ten sposób wskazać robotowi wyszukiwarki, że natrafił na „inny” link (problem First link counts wyjaśniamy tutaj: Jak linkować adresy url na stronie internetowej).

Sidebary

Większość stron internetowych jest tak zaprojektowana, że pole z główną treścią nie zajmuje całej szerokości ekranu. Pozostałe miejsce można przeznaczyć na tzw. sitebary, czyli sekcje na widgety, wtyczki społecznościowe oraz dodatkowe linkowanie wewnętrzne.

Breadcrumps – ścieżka nawigacyjna

Najczęściej breadcrumps stosuje się w serwisach o rozbudowanej strukturze, by wskazać użytkownikowi, gdzie aktualnie się znajduje i jak może wrócić do kategorii nadrzędnej. Ścieżka nawigacyjna, zwana również menu okruszkowym, to także sposób na wdrożenie linkowania wewnętrznego, poprawiający indeksację serwisu.

Tagi

Znajdują zastosowanie na blogach, aktualnościach, podstronach informacyjnych. Tagowanie artykułów pomaga internautom znaleźć treść o podobnej tematyce.

Stronicowanie

Paginacja to podzielenie długiej treści (np. produktów z danej kategorii, obszernego artykułu) na kolejne podstrony. Jej wdrożenie stanowi także sposób na linkowanie wewnętrzne. Przy tym rozwiązaniu powinniśmy pamiętać, aby i użytkownicy, i roboty wyszukiwarki miały swobodny dostęp do kolejnych części podzielonej treści. Implementując stronicowanie, należy uwzględnić również inne kwestie związane z SEO, jak duplikacja treści (ten problem dokładnie wyjaśniamy w artykule: Paginacja w SEO).

Mapa witryny

Można stworzyć mapę witryny służącą wyłącznie do nawigacji w serwisie. To rozwiązanie przyda się szczególnie dużym sklepom internetowym i portalom informacyjnym; małym stronom wystarczy natomiast dodatkowe menu w stopce. Mapa HTML powinna zawierać najważniejsze adresy URL, odzwierciedlając strukturę i układ poszczególnych kategorii.

Nie zapomnij o optymalizacji linkowania wewnętrznego!

Zaplanowanie miejsca na stronie na linkowanie wewnętrzne to tylko jedna strona medalu. Drugą stanowi optymalizacja odnośników pod SEO. W tym celu zadbaj o:

  • Anchor text – podlinkuj frazy informujące użytkowników i roboty wyszukiwarki, co znajduje się na docelowej podstronie. Tak samo jak w przypadku backlinków, korzystaj z różnych anchor textów,
  • Różnorodność odnośników – stosuj linki tekstowe oraz obrazkowe,
  • Uzupełnienie atrybutów alt, gdy stosujesz link graficzny – atrybut alt w tym przypadku pełni rolę anchor textu,
  • Linkowanie do aktualnych podstron zwracających kod 200 – nigdy nie odsyłaj robotów i użytkowników do podstron z błędem 404,
  • Unikanie linkowania podstron z przekierowaniami – jeśli wiesz, że na danej podstronie znajduje się przekierowanie 301 na inną podstronę, linkuj do niej bezpośrednio,
  • Linkowanie takiej samej struktury adresów URL – zdecyduj się, czy odsyłasz użytkowników i roboty do pełnej nazwy domeny (http://www.domena.pl), czy rezygnujesz z prefiksu (domena.pl). Konsekwentnie trzymaj się ustalonej struktury,
  • Ustawienie atrybutu rel=”nofollow” do treści nieistotnych dla robota – jeśli odsyłasz użytkownika do regulaminu, polityki prywatności lub cookies, nie potrzebujesz, aby treść na tych podstronach została zaindeksowana,
  • Intensywniejsze linkowanie najważniejszych podstron serwisu – strona główna, podstrony ofertowe czy topowe produkty powinny być częściej linkowane niż artykuły poradnikowe wspierające pozyskiwanie ruchu na długoogonowe frazy.

Linkowanie wewnętrzne to jeden z elementów optymalizacji serwisu, który przede wszystkim wspiera proces indeksowania witryny przez roboty wyszukiwarki. Odnośniki wewnętrzne to także sposób na poprawę współczynnika konwersji i zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Warto więc poświęcić czas, aby przeanalizować swoją stronę pod kątem zoptymalizowania linkowania wewnętrznego pod wyszukiwarki internetowe i użytkowników.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt