Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Link wewnętrzny to odnośnik na stronie odsyłający do innej podstrony serwisu. Jego stosowanie usprawnia proces indeksowania witryny przez roboty wyszukiwarki oraz pozwala na kształtowanie ścieżki użytkownika w serwisie. Dobrze przygotowane linkowanie wewnętrzne skraca czas dotarcia ze strony głównej do poszczególnych podstron oraz umożliwia bezproblemowe przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi sekcjami serwisu.
Linki wewnętrzne oznaczamy atrybutem follow, dając botom jasną informację, by dotarł również na podstrony, do których linkujemy. Chociaż wewnętrzne odnośniki są bezpieczniejsze niż backlinki, musimy nauczyć się umiejętnie je stosować, aby mimo wszystko nie zaszkodzić naszej stronie internetowej.
Poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne:
Linkowanie wewnętrzne w obrębie witryny można wdrożyć na wiele sposobów. Oto kilka sprawdzonych pomysłów:
Ten obecny na prawie wszystkich stronach rodzaj linkowania wewnętrznego jest przygotowywany głównie z myślą o użytkownikach. Na etapie projektowania menu warto również pomyśleć o SEO, dbając o:
Są to odnośniki zamieszczane w tekstach w serwisie: artykułach blogowych, opisach kategorii, stronach ofertowych itp. Link powinien znajdować się w otoczeniu treści powiązanej z nim tematycznie. Istotny jest także wybór adekwatnego anchor textu, np. frazy, na którą chcemy zwiększyć widoczność w wyszukiwarce linkowanej podstrony. Przy śródtekstowym linkowaniu wewnętrznym uważajmy, aby nie przesadzić z liczbą odnośników – ich duże nagromadzenie może zostać uznane za spam i nisko ocenione przez algorytmy wyszukiwarki.
To rozwiązanie poprawia użyteczność strony, ponieważ kieruje użytkowników do treści i produktów, które mogą ich zainteresować i zachęcić do konwersji, jak również sprzyja SEO, odsyłając boty wyszukiwarki do podstron powiązanych tematycznie. Najczęściej w tego rodzaju sekcjach znajdują się:
Ten rodzaj linkowania wewnętrznego najczęściej implementowany jest pod zasadniczą treścią, czyli np. na samym dole karty produktu lub pod artykułem, chociaż przy długich tekstach można spotkać się z praktyką zamieszczania sekcji z odnośnikami pomiędzy kolejnymi akapitami.
W stopce najlepiej zamieścić mapę strony – dodatkowe menu, w którym w syntetyczny sposób zestawione zostaną najważniejsze podstrony serwisu. Wielu użytkowników korzysta z tej sekcji, gdy w menu głównym nie może odnaleźć interesujących go informacji, np. o kosztach lub czasie dostawy zamówienia.
Aby linkowanie wewnętrzne w stopce wspierało pozycjonowanie serwisu, należy pamiętać o uwzględnieniu zasady first link counts i dodać np. odnośnik bez www lub z #, aby w ten sposób wskazać robotowi wyszukiwarki, że natrafił na „inny” link (problem First link counts wyjaśniamy tutaj: Jak linkować adresy url na stronie internetowej).
Większość stron internetowych jest tak zaprojektowana, że pole z główną treścią nie zajmuje całej szerokości ekranu. Pozostałe miejsce można przeznaczyć na tzw. sitebary, czyli sekcje na widgety, wtyczki społecznościowe oraz dodatkowe linkowanie wewnętrzne.
Najczęściej breadcrumps stosuje się w serwisach o rozbudowanej strukturze, by wskazać użytkownikowi, gdzie aktualnie się znajduje i jak może wrócić do kategorii nadrzędnej. Ścieżka nawigacyjna, zwana również menu okruszkowym, to także sposób na wdrożenie linkowania wewnętrznego, poprawiający indeksację serwisu.
Znajdują zastosowanie na blogach, aktualnościach, podstronach informacyjnych. Tagowanie artykułów pomaga internautom znaleźć treść o podobnej tematyce.
Paginacja to podzielenie długiej treści (np. produktów z danej kategorii, obszernego artykułu) na kolejne podstrony. Jej wdrożenie stanowi także sposób na linkowanie wewnętrzne. Przy tym rozwiązaniu powinniśmy pamiętać, aby i użytkownicy, i roboty wyszukiwarki miały swobodny dostęp do kolejnych części podzielonej treści. Implementując stronicowanie, należy uwzględnić również inne kwestie związane z SEO, jak duplikacja treści (ten problem dokładnie wyjaśniamy w artykule: Paginacja w SEO).
Można stworzyć mapę witryny służącą wyłącznie do nawigacji w serwisie. To rozwiązanie przyda się szczególnie dużym sklepom internetowym i portalom informacyjnym; małym stronom wystarczy natomiast dodatkowe menu w stopce. Mapa HTML powinna zawierać najważniejsze adresy URL, odzwierciedlając strukturę i układ poszczególnych kategorii.
Zaplanowanie miejsca na stronie na linkowanie wewnętrzne to tylko jedna strona medalu. Drugą stanowi optymalizacja odnośników pod SEO. W tym celu zadbaj o:
Linkowanie wewnętrzne to jeden z elementów optymalizacji serwisu, który przede wszystkim wspiera proces indeksowania witryny przez roboty wyszukiwarki. Odnośniki wewnętrzne to także sposób na poprawę współczynnika konwersji i zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Warto więc poświęcić czas, aby przeanalizować swoją stronę pod kątem zoptymalizowania linkowania wewnętrznego pod wyszukiwarki internetowe i użytkowników.