Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Dobrej jakości zdjęcia na fanpage’u spełniają dwojaką rolę: przyciągają uwagę użytkownika i stanowią próbkę prac fotografa. Należy więc zadbać o atrakcyjne zdjęcie profilowe i zdjęcie (albo film) w tle. Pamiętajmy, aby zwrócić uwagę na rozmiar grafiki, a także jej dopasowanie do obszaru, w którym zostanie wyświetlona.
Jako zdjęcie profilowe najlepiej ustawić logo lub avatar prezentujący fotografa, by w ten sposób budować spójny wizerunek marki w internecie. Zwróćmy uwagę, że profilowa grafika na fanpage’u pojawi się w kwadratowym polu, ale już w odpowiedziach umieszczanych w postach zostanie dostosowana do wymiarów okrągłej ramki.
Zdjęcie w tle jest zdecydowanie większe niż grafika profilowa, dlatego to ono zyskuje moc przyciągania zainteresowania użytkowników. Warto w tym miejscu opublikować jedną z najlepszych fotografii, by pochwalić się umiejętnościami fotograficznymi. Obie grafiki powinny współgrać ze sobą wizualnie, tworząc spójną kompozycję na fanpage’u.
Prowadząc stronę na Facebooku, koniecznie trzeba uzupełnić zakładkę Informacje. Dodajemy tam dane kontaktowe: numer telefonu, adres e-mail, stronę internetową, linki do profili w innych mediach społecznościowych (np. Instagram), a także krótki i długi opis. W polu O mnie wgraj zdjęcie, które ubarwi tę sekcję, zwiększając szansę na przyciągnięcie uwagi użytkownika.
Fanpage fotografa ślubnego: https://www.facebook.com/bohotophotography/.
W Informacjach zmienisz także adres URL swojego fanpage’a. Warto wpisać brand, ewentualnie brand + wyrażenie w stylu fotografia/photography. Ręcznie ustawiony link strony na Facebooku jest łatwiejszy do zapamiętania i zaszerowania przez użytkowników.
Od razu skonfiguruj również przycisk call to action znajdujący się tuż pod zdjęciem w tle. Wybierz rodzaj akcji, który ma wywoływać – wysłanie wiadomości, przejście na stronę internetową, wyświetlenie grupy utworzonej w ramach fanpage’a na Facebooku.
Na fanpage’u bez większego problemu utworzysz tematyczne albumy ze zdjęciami. Nie musisz przy tym martwić się o kompresję fotografii, ponieważ Facebook zrobi to za Ciebie. Chociaż nie ma ograniczeń dotyczących liczby przesyłanych zdjęć, wybierz tylko kilka najbardziej reprezentatywnych z danej sesji. Każdy album możesz opisać, chociaż jeśli nie masz na to czasu, wystarczy, że zamieścisz informacje, kiedy i gdzie wykonywałeś zdjęcia.
Album na fanpage’u stanowi alternatywę dla galerii zdjęć na stronie, z czego korzysta autorka bohoto.com.
Podczas publikacji zdjęć na fanpage’u pamiętaj także o oznaczaniu osób, które się na nich znajdują (oczywiście warto wcześniej zapytać klientów o zgodę na takie działanie). Dzięki temu Twoja twórczość zostanie dodatkowo wyświetlona w news feedzie znajomych oznaczonych użytkowników.
Koniecznie włącz sekcję z recenzjami na swojej stronie na Facebooku. Pozwól zadowolonym klientom na pozostawienie opinii, a nawet zachęcaj ich do tego, np. przemycając prośbę o rekomendację w mailu podsumowującym współpracę. Im więcej dobrych ocen otrzymasz, tym większą szansę zyskasz na zdobycie kolejnych zleceń fotograficznych.
Na stronie na Facebooku można zamieszczać kilka rodzajów postów. Fotografowie najczęściej publikują zdjęcia z sesji lub z prywatnych zbiorów, aby zaprezentować swoje umiejętności i doświadczenie. Warto także skorzystać z innych typów wpisów, np.:
Publikowanie postów na fanpage’u ułatwia Harmonogram publikacji. Za jego pomocą można zaplanować wpisy, które w określony dzień pojawią się na stronie. To pozwala na efektywniejsze gospodarowanie czasem przeznaczonym na działania w social media.
Warto co jakiś czas zaglądać do statystyk postów, by sprawdzić m.in., o jakiej porze fani są najbardziej aktywni – jeśli w tym czasie opublikujemy zdjęcie lub podlinkujemy ofertę, zwiększymy szansę, że treść dotrze na tablicę naszych obserwatorów i zostanie przez nich zauważona.
Publikując posty, buduj relacje ze swoimi klientami poprzez stosowanie znaczników @. Szerując fanów swojej strony lub inne fapage’e masz szansę zwiększyć zasięg, liczbę reakcji lub udostępnień zamieszczonego wpisu. Dodatkowo wpisz kilka hasztagów, które pomogą skategoryzować Twoje treści. Co prawda # działa na Facebooku o wiele gorzej niż na Twitterze, ale jego stosowanie może pomóc, a na pewno nie przeszkodzi w pozyskiwaniu nowych klientów.
Zachęcenie użytkownika do polubienia, udostępnienia lub skomentowania postu to wielkie wyzwanie. Coraz rzadziej fani reagują na treści publikowane przez fanpage’e, jedynie obserwując poczynania ulubionych brandów. Budowanie aktywnej społeczności wymaga wytrwałości i obserwowania zachowania internautów. Co mogą zrobić fotografowie? Do dyspozycji są następujące narzędzia:
Prowadzenie fanpage’a przynosi wiele korzyści. Strona jest darmowa, można publikować niemal nieograniczoną liczbę zdjęć i albumów, usprawnia kontakt oraz budowanie trwałych relacji z klientami. Pamiętaj, że tworzenie zaangażowanej społeczności to proces wieloetapowy, wymagający cierpliwości. Gdy już zdecydujesz się na obecność na Facebooku, regularnie zamieszczaj nowe treści, odpowiadaj na komentarze i wiadomości, które otrzymujesz. A przede wszystkim angażuj swoich fanów niesamowitymi zdjęciami potwierdzającymi Twój talent fotograficzny!