Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Internetowe sklepy sportowe cieszą się dużą popularnością. Moda na zdrowy styl życia, dobra sytuacja ekonomiczna Polaków oraz rozwój infrastruktury sportowej przyczyniły się do wzrostu rynku artykułów sportowych o 7,9% w 2016 r., którego wartość wyniosła 8,7 mld zł (źródło: Rynek artykułów i odzieży sportowej w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022). Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców próbuje swoich sił w tej branży, zakładając ogólnosportowe lub wyspecjalizowane e-sklepy. Jakie działania należy podjąć, aby promocja sklepów internetowych przyniosła oczekiwane rezultaty? Oto kilka sprawdzonych wskazówek.
Do klientów sklepów internetowych sprzedających akcesoria, sprzęt i odzież sportową należą zarówno amatorzy, jak i zapaleni pasjonaci poszczególnych dyscyplin sportowych. Wiedza konsumentów na temat parametrów technicznych przeglądanego asortymentu będzie zróżnicowana, dlatego należy zadbać o rozbudowane oraz wyczerpujące opisy produktów. Warto postawić na język korzyści – dokładnie opisać, co tak naprawdę oznaczają poszczególne właściwości sprzętu, dla kogo został przeznaczony, jak go prać, przechowywać lub użytkować. W przypadku ubrań sportowych przydadzą się tabele rozmiarów poszczególnych producentów wraz z informacją, jak dobrać idealny rozmiar bluzki, spodni czy butów.
Istotna jest także multimedialność opisów produktów – sama treść, tabele z parametrami technicznymi lub rozmiarówka nie wystarczą, aby zachęcić do konwersji. Znaczenie mają wysokiej jakości zdjęcia, a także filmiki prezentujące produkty sportowe lub sposób ich użytkowania. I tutaj warto włączyć do strategii promocji e-sklepu prowadzenie kanału YouTube, który odpowiednio zoptymalizowany pomoże również w skutecznym zwiększaniu widoczności sklepu w internecie.
Sklepy internetowe to najczęściej rozbudowane witryny, w których łatwo o błędy utrudniające zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Konkurencja na rynku artykułów sportowych jest ogromna, więc warto regularnie audytować stronę pod kątem jej dopasowania pod wymagania wyszukiwarek internetowych, czyli podejmować systematyczne działania z zakresu SEO.
Pierwszym etapem skutecznego pozycjonowania będzie wybór adekwatnych słów kluczowych. Internetowe sklepy sportowe powinny zwiększać swoją widoczność na frazy związane ze sprzedawanym asortymentem, markami producentów, rodzajami sprzętu oraz określeniami nadawanymi poszczególnym produktom przez użytkowników, np.
Zwiększanie popularności e-sklepów w wyszukiwarce obejmuje również wykorzystywanie strategii pozycjonowania na długi ogon. W opisach produktów, w treściach na blogu, w tekstach na podstronach kategorii produktów można przemycać długoogonowe słowa kluczowe, wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Tego typu frazy charakteryzują się zdecydowanie mniejszą liczbą wyszukań, ale mają potencjał do pozyskiwania ruchu i pozyskiwania konwersji.
Optymalizacja sklepu internetowego pod wyszukiwarki internetowe powinna obejmować:
Rowery
Rowery szosowe Rowery górskie
Rowery górskie Trek Rowery górskie Dema
Rowery miejskie Rowery trekkingowe
http://domena.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-produktu.
W przypadku adresów URL istotna jest także kwestia ich aktualności. Jeśli dana podstrona została usunięta, należy ją przekierować na inną stronę sklepu, aby wyskakujące błędy 404 nie odstraszyły użytkowników, a także by nie stracić mocy backlinków, które do niej prowadziły.
{nazwa produktu} – {nazwa kategorii} – sklep.pl.
Pamiętajmy, aby zawsze na początku Title znajdowały się najważniejsze słowa kluczowe, a długość wyrażenia nie przekraczała ok. 70 zzs,
Dodatkowo w ramach pozycjonowania sklepu internetowego należy zadbać o:
Działając w branży internetowych sklepów sportowych, która jest bardzo konkurencyjna, warto zainwestować także w kampanię AdWords. Tutaj ważna staje się umiejętność optymalizacji reklam, aby promocja nie pochłonęła całego budżetu przeznaczonego na marketing internetowy. Należy zadbać o takie kwestie jak:
W przypadku sklepów sportowych efektywne jest reklamowanie się na konkretne produkty lub marki – zarówno za pomocą standardowych reklam tekstowych w wyszukiwarce, jak i przez Google Merchant Center. Im bardziej szczegółowe słowa kluczowe dobierzemy do kampanii typu search, tym wyższa powinna być ich efektywność, dlatego warto postawić na długi ogon i frazy takie jak: rower kettler racer 3 czy orbitrek body sculpture be 1700. Jeśli jednak chcemy zdobyć większy wolumen ruchu i dotrzeć do osób, które dopiero poszukują odpowiednich produktów w danej kategorii, dobrze dodać do kampanii również bardziej ogólne hasła np. „rower magnetyczny” czy „ławeczka do ćwiczeń”.
Przy tworzeniu bardziej ogólnych reklam nie można jednak zapominać o wieloznaczności niektórych słów dotyczących sprzętów sportowych takich jak: piłka, ławeczka, mata czy rowerek. Umieszczenie ich w kampanii samodzielnie, bez doprecyzowania może spowodować „przepalenie budżetu” na użytkowników zupełnie niezainteresowanych naszą ofertą.
Kampanię w Zakupach Google warto wesprzeć remarketingiem dynamicznym. Sklepy sportowe mają często szeroką ofertę: dla kobiet, mężczyzn, dzieci, osób uprawiających różne sporty itd. Stosowanie jednego przekazu do wszystkich grup konsumentów okaże się nieefektywne. W remarketingu dynamicznym możemy natomiast wyświetlać na banerach taki asortyment, który przeglądał wcześniej dany użytkownik. Wykorzystywanie tego sposobu promocji przypomni o ofercie sklepu i zwiększy współczynnik konwersji w sklepie.
Przy kampaniach AdWords dla sklepów sportowych warto też pamiętać o dostosowaniu stawek według wieku i płci. Jeśli prowadzimy sklep z akcesoriami do jogi, możemy zwiększyć stawkę CPC dla kobiet, które częściej wybierają tę formę aktywności. Mamy także możliwość kierowania innych przekazów reklamowych dla każdej z płci, jeśli wiemy o różnicach w preferencjach. Warto jednak dokładnie przemyśleć temat, zanim wykluczy się jakąś grupę z kampanii – zawsze może się zdarzyć, że ktoś ma nietypowe zainteresowania lub szuka akcesoriów sportowych na prezent.
Warto też podkreślić atuty naszej oferty w tekstach reklam – np. szeroki wybór asortymentu, darmowa dostawa, pomoc fachowca online. Ważne jest, aby reklamy informowały o konkretnych wartościach dla klienta. Jeśli oferujemy niskie ceny, powinniśmy to podkreślić i napisać np. „już od 9,99 zł”. To zwiększy klikalność naszych reklam.
Nawet dobrze zoptymalizowane sklepy internetowe nie będą konwertować, jeśli nie spełnią oczekiwań użytkowników. Chodzi tutaj o przygotowanie odpowiednich funkcjonalności platformy sprzedażowej, ale i o atrakcyjną ofertę, intuicyjny proces zakupowy oraz sposób utrzymywania relacji z klientami. W przypadku sklepów sportowych dobrze sprawdza się:
W strategii promocji sklepu sportowego w internecie warto także uwzględnić prowadzenie kont w wybranych mediach społecznościowych. Must have to fanpage na Facebooku, profil na Instagramie pozwalający na angażowanie użytkowników za pomocą fotografii, kanał na YouTube. W social media polecamy informowanie o promocjach, prezentowanie nowego asortymentu, dodawanie linków do ciekawych artykułów publikowanych na eksperckim blogu. Ważna jest także obserwacja i badanie zachowań użytkowników, a w szczególności ich reakcji na zamieszczane treści. Te, które cieszą się największą popularnością, należy jak najczęściej wykorzystywać w strategii komunikacji marketingowej.
Celem marketingu internetowego powinno być nie tylko zwiększenie rozpoznawalności marki sklepu sportowego w sieci, ale przede wszystkim wzrost współczynnika konwersji, przekładającego się na przychody ze sprzedaży. Pozycjonowanie, kampanie AdWords, social media marketing oraz zadbanie o kwestie związane z użytecznością strony zawsze muszą iść w parze z atrakcyjną ofertą oraz wysokim poziomem obsługi klienta, jeśli mają przynieść zamierzony efekt.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]