Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Pozycjonowanie salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego koncentruje się na strategii SEO lokalnego, czyli zwiększaniu widoczności wśród stron internetowych działających na tym samym, regionalnym rynku, stanowiących naszą bezpośrednią konkurencję. Działania z zakresu SEO lokalnego opierają się przede wszystkim na doborze fraz z lokalizacjami (np. fryzjer Wrocław) oraz założeniu i optymalizacji darmowej wizytówki Google Moja Firma.
Istotą pozycjonowania regionalnego branży beauty jest dotarcie do klientów, którzy będą skłonni skorzystać z usług fryzjerskich lub kosmetycznych. Najczęściej będą to osoby przebywające lub mieszkające w pobliżu salonu. W przypadku tego typu usług lokalizacja ma duże znaczenie, jednak dobra pozycja w Google Maps nierzadko pozwala przekonać do zapoznania się z zakresem usług zakładu i zarezerwowania wizyty.
Strategia pozycjonowania powinna obejmować zwiększanie widoczności serwisu na frazy z lokalizacjami. Wybór ogólnych słów kluczowych wiąże się z poniesieniem większych kosztów oraz koniecznością konkurowania z salonami działającymi na rynku ogólnopolskim, portalami poświęconymi tematyce beauty, blogerami oraz influencerami. Stosowanie lokalnych fraz pozwala na skierowanie oferty do konkretnego klienta – np. osoby z Wrocławia, zainteresowanej usługami fryzjerskimi lub kosmetycznymi.
W dużych miastach warto stosować także lokalne słowa kluczowe z długiego ogona, np. fryzjer na Krzykach we Wrocławiu, fryzjer Krzyki Wrocław.
Prowadząc działalność w branży beauty, polecamy także pozycjonować stronę na frazy związane z wykonywanymi zabiegami kosmetycznymi i fryzjerskimi. Użytkownicy (najczęściej kobiety) często poszukują konkretnych usług kosmetycznych, o których przeczytali w prasie, usłyszeli w telewizji lub od znajomych. I tutaj warto dodać lokalizację do tego typu słów kluczowych oraz wyrażenia typu cena, koszt :
Właściciele stron z branży beauty mają szerokie spektrum możliwości w zakresie źródeł wartościowych linków. Odnośniki można pozyskiwać z:
Pamiętajmy jednak, aby link building realizować rozsądnie, zwracając uwagę na jakość domen linkujących. Nie można także nastawiać się na masowe pozyskiwanie backlinków – Google bardzo negatywnie ocenia witryny o nagłym przyroście odnośników.
Pozycjonując salony kosmetyczne i zakłady fryzjerskie, zalecamy naszym klientom, aby optymalizowali obrazy pod wyszukiwarkę grafiki. Dzięki temu serwis ma szansę znaleźć się nie tylko wśród „tekstowych” wyników wyszukiwania, ale także pojawi się w Google Image. Wbrew pozorom to źródło ruchu często generuje konwersje.
Optymalizacja obrazów pod SEO polega na:
Natomiast z punktu widzenia użytkownika należy zadbać o funkcjonalną galerię obrazów, wygodne przewijanie i skrolowanie lub możliwość ich powiększenia. Sam serwis powinien być estetyczny i wyglądać nowocześnie. Beauty to branża, w której estetyka jest bardzo ważna i szczególnie klientki będą się tym kierowały podczas wyboru salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego.
Wyszukiwarka Google docenia strony z bogatym contentem (grafiką, artykułami, filmami wideo). W branży beauty ważne jest dokładne opisanie poszczególnych zabiegów, ponieważ osoby, które zastanawiają się nad skorzystaniem z usług kosmetycznych lub fryzjerskich, chcą dokładnie wiedzieć, jak będzie przebiegała wizyta i jakich efektów można się spodziewać. W serwisie warto więc rozwijać treści, tworząc:
Dobrym sposobem na zaangażowanie użytkowników i kreowanie wizerunku eksperta jest prowadzenie kanału na YouTube. Może on służyć do bezpośredniej promocji salonu beauty (wideo prezentujące poszczególne zabiegi, personel, wyposażenie gabinetów) oraz realizacji strategii content marketingu – przekazywania wartościowych wskazówek kosmetycznych i fryzjerskich. A stosując się do wskazówek SEO video i optymalizując kanał na YT, dodatkowo wspiera się pozycjonowanie strony firmowej.
Dobrym sposobem poprawy widoczności beauty są również kampanie AdWords. Możemy do nich zaliczyć zarówno reklamę w wyszukiwarce, jak i w sieci reklamowej. Często salony nie mają dużych budżetów na promocję, więc w przypadku reklamy można skupić się jedynie na priorytetowych czy wysokomarżowych usługach a także tych, na które obecnie panuje sezon albo moda.
Jeśli zdecydujemy się na promocję salonu w wyszukiwarce, warto połączyć konto AdWords z wizytówką w Google Maps, tak aby móc wyświetlać rozszerzenie lokalizacji w reklamach. Dzięki niemu potencjalny klient już z poziomu reklamy będzie wiedział, czy promowany obiekt znajduje się w interesującej go okolicy. W zależności od potrzeb można rozważyć użycie rozszerzeń cen albo promocji, co pozwoli wyróżnić reklamy spośród konkurencji
Reklamy w wyszukiwarce dobrze sprawdzą się również w przypadku promocji czasowych akcji. Jeśli np. oferujemy zniżkę na fryzury przez cały styczeń, warto to zaznaczyć w treści reklamy. To zachęci użytkowników do zapoznania się z ofertą. Reklamach należy podkreślać atuty swojej firmy np. korzystanie z wysokiej jakości kosmetyków albo atrakcyjne ceny.
Kampania w wyszukiwarce może zostać również wsparta kampaniami w sieci reklamowej. Dobre efekty przynosi remarketing przypominający o ofercie lub informujący o aktualnych promocjach. Najczęściej przyjmuje formę banerów reklamowych wyświetlających się osobom, które wcześniej były na stronie reklamodawcy.
W przypadku reklam AdWords ich kierowanie możemy zawęzić terytorialnie do określonego miasta czy nawet dzielnicy, co może znacząco zwiększyć efektywność prowadzonych działań.
Popyt na usługi kosmetyczne wzrasta w okresie świąt, imprez okolicznościowych, wydarzeń, podczas których panie oraz panowie chcą szczególnie dobrze wyglądać. Możemy do takich okazji zaliczyć m.in. Dzień Kobiet, Studniówki, Sylwester, Karnawał, Ostatki, Boże Narodzenie itp. Dodatkowo konkretne usługi kosmetyczne są też realizowane w zależności od pór roku, np. kwasy tylko w okresach jesienno-zimowych.
W przypadku pozycjonowania warto odpowiednio wcześniej pomyśleć o działaniach SEO, aby zdążyć zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce na sam szczyt sezonu. Dobrą strategią w tym przypadku będzie wybieranie fraz związanych z konkretnymi okazjami:
Tego typu słowa kluczowe doskonale nadają się do wpisów blogowych, dzięki którym można pozyskać ruch nie tylko w okresie wybranych świąt, ale i przez cały rok. Ponadto w sezonie warto zainwestować w intensywną promocję w social media oraz AdWords – to doskonałe narzędzia dotarcia do osób poszukujących usług „na ostatnią chwilę”.
Reklamowanie salonu fryzjerskiego oraz usług kosmetycznych ma przynieść efekty w postaci konwersji. W branży beauty będą nią rezerwacje zabiegów dokonywane np. za pośrednictwem telefonu, maila lub wiadomości wysłanej w social media. Aby zachęcić klientów do bookowania terminów, trzeba zadbać o użyteczność serwisu internetowego, czyli jego przyjazność dla użytkowników. W tym celu można wprowadzić takie rozwiązania jak:
Skuteczną promocję usług w internecie zapewniają także social media. Każdy serwis społecznościowy ma jednak nieco inną specyfikę i potencjał reklamowy. W branży beauty warto podejmować działania na takich portalach jak:
Posiadając konta w social media, należy regularnie dodawać nowe posty, aktualizować informacje, powiadamiać o wolnych terminach zabiegów. Warto także aktywnie odpowiadać na zapytania użytkowników, którzy często wolą komunikować się za pośrednictwem portali społecznościowych niż wysyłać maila lub rozmawiać przez telefon. O takich klientów również należy zabiegać.
W branży beauty, jak w przypadku wielu innych usług, kluczowe znaczenie ma marketing szeptany, rekomendacje i zbieranie dobrych opinii. Jest to istotne, aby pozyskać nowych klientów, którzy dopiero zastanawiają się, czy zapisać się na zabieg w naszym salonie. Polecenia można pozyskiwać za pomocą:
W budowaniu dobrego wizerunku w sieci przydaje się przemyślania strategia buzz marketingu oraz pozycjonowanie wizerunkowe.
Doskonałym pomysłem jest także współpraca z blogerami i influencerami, którzy zajmują się tematyką beauty. Np. w zamian za darmowy zabieg lub zestaw specjalistycznych kosmetyków do profesjonalnej stylizacji włosów osoba prowadząca bloga może przygotować artykuł sponsorowany, wpis lub po prostu polecić zabiegi w salonie kosmetycznym. Oprócz budowania silnej marki można w ten sposób zdobyć wartościowe link prowadzące do serwisu internetowego.
Promocja w internecie salonu kosmetycznego lub zakładu fryzjerskiego z pewnością przyniesie wiele korzyści, jeśli będzie realizowana za pośrednictwem wielu narzędzi i metod – pozycjonowania, reklam AdWords, social media marketingu, współpracy z blogerami. Branża beauty jest bardzo konkurencyjna i często to lokalizacja gabinetu ma największe znaczenie, ale dzięki skutecznym technikom można sukcesywnie powiększać grono stałych klientów, którzy zapewnią stabilny przychód i pozwolą na rozwój działalności.