Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

26.02.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Stwórz stronę błędu 404 wspierającą konwersję – 10 kreatywnych komunikatów o błędzie 404

Stwórz stronę błędu 404 wspierającą konwersję – 10 kreatywnych komunikatów o błędzie 404

Strona błędu 404 pojawia się na ekranie użytkownika najczęściej w dwóch sytuacjach – kiedy internauta wpisze niepoprawny adres URL bezpośrednio w pasku przeglądarki lub wejdzie na podstronę, która została usunięta bez wdrożenia odpowiedniego przekierowania. Bez względu na to, jaka jest przyczyna wyświetlenia czterysta czwórki, może ona zniechęcać klienta do dalszego przeglądania zawartości witryny. By temu zaradzić, wystarczy przygotować atrakcyjny i użyteczny komunikat o błędzie 404, który nie tylko ostudzi zirytowanie użytkownika, ale dodatkowo zachęci go do generowania konwersji.

Elementy użytecznej strony 404

Błąd 404 (page not found) wskazuje, że na serwerze nie znaleziono zasobów, które umożliwiłyby poprawne wyświetlenie zawartości strony znajdującej się pod podanym adresem URL. Mówiąc prościej, czterysta czwórka informuje użytkownika, że poszukiwana podstrona nie istnieje lub została przeniesiona pod nowy adres URL. I teraz to od właściciela serwisu zależy, czy klient opuści serwis, czy zostanie skierowany do innych, równie atrakcyjnych sekcji, produktów, oferty.

Najprostsza strona błędu 404 odstraszy grupę użytkowników, którzy dysponują podstawowymi umiejętnościami obsługi komputera.

Dobrze skonstruowana strona błędu 404 powinna:

  • Informować użytkownika, co się właśnie stało – nie wystarczy zdanie w języku angielskim page not found, ponieważ większość użytkowników nie zrozumie jego znaczenia. Lepiej postawić na komunikaty w stylu: Nie znaleźliśmy strony, której szukasz; 404 – Strona, której szukasz, nie została znaleziona. Przepraszamy,
  • Kierować internautę z powrotem na stronę główną lub do innych podstron serwisu,
  • Posiadać wyszukiwarkę, aby klient mógł w obrębie strony poszukać interesującej go frazy,
  • Umożliwiać zgłoszenie błędu – właściciel serwisu może nie wiedzieć o problemie na stronie i np. braku przekierowania,
  • Zawierać formularz kontaktowy, który już sam w sobie może generować leady.

Przygotowując komunikat o błędzie 404, warto postawić na oryginalność, humorystyczny przekaz oraz ciekawą oprawę graficzną. Strona nie może jednak wyróżniać się na tle innych podstron serwisu – musi nawiązywać do kolorystyki i stylu, które zostały zastosowane w serwisie. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, że nie został odesłany na zupełnie inną witrynę.

Konwersje na czterysta czwórce wspierają:

  • Link do strony głównej – skierowanie użytkownika na stronę główną pozwala na ponowne zaprezentowanie pełnej oferty asortymentowej lub zawartości serwisu,
  • Odnośniki do wybranych kategorii strony – być może wśród nich internauta znajdzie interesującą go treść lub ofertę,
  • Prezentacja topowych produktów/usług – tego typu listingi przypominają klientom o podstawowym asortymencie e-sklepu,
  • Informacje o promocjach – zniżki i upusty wspomagają sprzedaż,
  • Aktualne kody rabatowe – stanowią osłodę na pojawienie się strony błędu 404,
  • Przycisk zapisu do newslettera – za pomocą mailingu można pozostać w stałym kontakcie z klientami,
  • Mapa witryny – umieszczona w stopce 404 pomoże rozeznać się użytkownikowi w strukturze serwisu,
  • Pełne dane adresowe – ułatwią kontakt z obsługą klienta.

Właściciel serwisu za pomocą wbudowanego skryptu może także śledzić, skąd na czterysta czwórce pojawiają się użytkownicy. W ten sposób uda się wykryć problematyczne podstrony, generujące błędy.

Przykłady angażujących stron błędu 404

Większość portali internetowych, tworząc oryginalne i pomysłowe komunikaty o błędzie 404, stawia przede wszystkim na dowcip oraz grę słów. Humorystyczny styl pomaga zmniejszyć frustrację użytkownika, rozbawić go, a w konsekwencji zachęcić do ponownego przejrzenia innych podstron serwisu. Warto wzorować się na najlepszych:

 

Na czterysta czwórce sklepu meblowego Agata znajdziemy opcję zgłoszenia błędu, odesłanie do strony głównej i linki do polecanych produktów.

Serwis Airbnb postawił na humorystyczną animację, ale nie zabrakło też linków do głównych sekcji strony.

Antyradio przykuwa grafiką, odsyłając użytkownika do strony głównej.

Ceneo.pl oferuje internaucie pełną listę opcji – wyszukiwarkę, skorzystanie z bocznego menu z kategoriami, przejście do strony głównej. Animowana grafika jest spójna z kolorystyką portalu.

Humor to coś z czego Eska jest znana, więc i na stronie 404 nie mogło go zabraknąć 🙂

Helion przypomina o trwającej promocji.

 

 

Hermetyczny dowcip dla kociarzy :). Do pełnej użyteczności brakuje odesłania do strony głównej lub kluczowych podstron serwisu.

 

Prosta grafika też może konwertować. Rankomat doskonale poradził sobie ze stworzeniem odesłań do poszczególnych sekcji serwisu.

Kontrastujące kolory komunikatu 404, komiksowa grafika, humor i mamy jedną z atrakcyjniejszych czterysta czwórek.

Czy strona błędu 404 wpływa na pozycjonowanie strony?

Witryny internetowe są dynamiczne i cały czas zachodzą zmiany w ich strukturze, więc samo istnienie strony błędu 404 nie ma negatywnych konsekwencji dla pozycjonowania serwisu. Potwierdza to Google – czterysta czwórki nie wpływają na ranking wyników wyszukiwania. Problem może stanowić natomiast brak przekierowania nieistniejącej podstrony, która była linkowana, na nową podstronę – w takim przypadku stracimy wartościowe odnośniki. Należy się także liczyć ze wzrostem współczynnika odrzuceń – jeśli użytkownik, poszukując konkretnych informacji, zobaczy stronę błędu, może po prostu opuścić serwis. Dlatego tak ważne jest zadbanie o wdrożenie przekierowań 301 na wszystkich nieistniejących podstronach.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt