Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
22.12.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Gdzie postawić sklep internetowy – w subdomenie czy katalogu?

Gdzie postawić sklep internetowy – w subdomenie czy katalogu?

Dobrze zbudowana platforma sklepu internetowego jest wyznacznikiem sukcesu w e-commerce. Serwis powinien być dostosowany zarówno pod użytkownika, jak i pod wytyczne wyszukiwarki Google. I tutaj pojawia się pytanie – gdzie postawić sklep internetowy: w subdomenie czy w katalogu? Podpowiadamy, co będzie lepsze pod kątem pozycjonowania sklepu w wynikach wyszukiwania.

E-sklep na subdomenie a SEO

Subdomena traktowana jest przez wyszukiwarkę jako osobna strona internetowa. Znajduje zastosowanie, kiedy tematyka strony głównej i sklepu internetowego jest zróżnicowana lub gdy właściciel serwisu chce wyraźnie odróżnić witrynę firmową (korporacyjną) od platformy sprzedażowej. Takie rozwiązanie ma jednak pewne minusy:

  • Należy przygotować i wdrożyć osobne zalecenia optymalizacyjne dla strony głównej i sklepu na subdomenie,
  • Zwiększanie liczby podstron w obrębie subdomeny nie wpłynie na wzrost site’u strony głównej – oznacza to, że nawet jeśli będziemy rozwijać treści i opisy produktów w sklepie internetowym, w oczach Google strona główna pozostanie statyczną strukturą (wyszukiwarka lubi witryny dynamiczne, które stale się rozwijają i rozbudowują),
  • Istnienie różnych adresów URL – domena.pl i sklep.domena.pl – może powodować, że użytkownicy będą gubili się w serwisie,
  • Linki i słowa kluczowe umieszczane na kartach produktów nie wpływają na pozycjonowanie strony głównej (i na odwrót).

Sklep na subdomenie posiada także kilka zalet – np. błędy w strategii link buildingu popełniane w obrębie platformy sprzedażowej nie zaszkodzą stronie głównej. Istnieje możliwość prowadzenia osobnych kampanii remarketingowych na obie witryny.

Sklep w katalogu a pozycjonowanie

Serwis sprzedażowy warto postawić w katalogu, gdy strona jest zgodna tematycznie z ofertą produktową. Dodawanie kolejnych podstron produktowych zwiększy site (liczbę podstron) całej witryny. Jeśli treści aktualizujemy systematycznie, Google uzna, że rozbudowujemy stronę główną o nowe, istotne dla użytkownika informacje. „Świeżość” i regularne dodawanie tekstów wpłynie korzystnie na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania.

Zagrożeniem dla sklepu w katalogu może być nieumiejętne prowadzenie linkowania – błędy popełnione w obrębie podstron produktowych rzutują na całą domenę. Dla Google strona główna i jej katalogi traktowane są jak jeden organizm – wszystkie elementy ponoszą odpowiedzialność zbiorową, przyjmując na siebie konsekwencje praktyk niezgodnych z wytycznymi dla webmasterów.

Jednak prowadzenie platformy sprzedażowej w katalogu pozwala na całościowe spojrzenie na domenę – należy wdrożyć zalecenia optymalizacyjne dotyczące strony głównej i e-sklepu, a także kierować słowa kluczowe na wszystkie podstrony serwisu. Takie podejście pozwala na przygotowanie kompleksowej strategii zwiększania widoczności firmy w internecie.

Sudomena czy katalog? Opinia Google

W lipcu 2016 r. na jednym z hangoutów John Mueller zapytany o kwestię katalogów i subdomen powiedział, że nie ma większego znaczenia, gdzie postawimy blog lub sklep internetowy. Ponoć Google dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem, kiedy katalog lub subdomena traktowana jest przez właściciela serwisu jako osoby twór, a kiedy pełni rolę wydzielonej części strony głównej.

Zdaniem Muellera nie należy roztrząsać kwestii subdomen i katalogów, jednak wiemy, że wyszukiwarka bywa omylna. Dlatego z punktu widzenia pozycjonowania i patrząc na nasze doświadczenia w e-commerce, doradzamy, aby zakładać sklepy internetowe w katalogach. Subdomena będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli rzeczywiście tematyka naszej platformy sprzedażowej zdecydowanie odbiega od tematyki strony głównej.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Jak napisać dobre case study na stronę firmową? 07.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak napisać dobre case study na stronę firmową?

Czy Twoja firma ma wspaniałe historie sukcesu, które warto opowiedzieć? Chcesz przyciągnąć nowych klientów, pokazując, jak pomagasz innym osiągać cele? Case study to idealne narzędzie, by to zrobić. Ale jak napisać takie, które naprawdę przyciągnie uwagę i przekona potencjalnych klientów? W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak stworzyć case study, które będzie nie tylko interesujące, ale i skuteczne. Czytaj wiecej
Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt