Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Wszystko zaczyna się od pomysłu na tekst. Zastanów się, o czym chcesz napisać, co jest ważne dla Twoich klientów, jakich informacji poszukują. Inspiracje możesz czerpać z wyszukiwarki, Google Trends lub stron konkurencji. Przy wyborze tematu kieruj się jego popularnością, którą sprawdzisz za pomocą narzędzi do analizy słów kluczowych, np. Keyword Plannera od Google. Przygotowując artykuł, od razu zwracaj uwagę na frazy, dzięki którym użytkownicy odnajdą Twój tekst wśród wielu innych treści w internecie.
Przed rozpoczęciem pisania przeprowadź analizę słów kluczowych (tzw. keyword research). Za pomocą wspomnianego już Planera słów kluczowych oraz wielu innych narzędzi (np. Answer The Public lub Ubersuggest) wyszukaj frazy, które cieszą się wysoką liczbą wyszukiwań i są powiązane z tematem Twojego tekstu. Wybierz 2-3 główne wyrażenia nawiązujące do artykułu, które pojawią się kilkukrotnie w treści.
Poszukaj także długoogonowych słów kluczowych (tzw. frazy z długiego ogona lub long tail), które wyszukują użytkownicy. Tego typu wyrażenia dobrze jest wykorzystać jako śródtytuły – Ile gotować kaszę jaglaną?, Pomysły na przygotowanie kaszy jaglanej, Wartości odżywcze kaszy jaglanej. Zapytania internautów mogą stanowić ciekawe inspiracje na kolejne akapity artykułu.
Słowa kluczowe należy umieścić w różnych miejscach w tekście – w tytule, śródtytułach, poszczególnych akapitach. Jeśli przed pisaniem zaplanujesz strukturę artykułu i uwzględnisz w niej rozmieszczenie fraz, później o wiele łatwiej przejdziesz przez etap optymalizacji tekstu pod SEO.
Pamiętaj, że skuteczne teksty SEO muszą być wartościowe dla użytkowników. Jeśli w co drugim zdaniu wstawisz słowo kluczowe, tekst będzie się źle czytało, a ciągłe powtórzenia zniechęcą internautę do zapoznania się z całym artykułem. Postaw więc na kompromis – ograniczoną listę fraz, które umieścisz w różnych miejscach tekstu.
Poznaj swoją grupę docelową, zanim napiszesz tekst. Jeśli są to specjaliści z branży, możesz posługiwać się językiem technicznym. Natomiast gdy kierujesz artykuł do osób niezaznajomionych z tematem, wybierz proste słownictwo i stosuj wiele porównań, aby użytkownicy zrozumieli to, co chciałeś przekazać. Redagując tekst, zwróć uwagę na:
Tytuł i zajawka (lead) są elementami, które najczęściej decydują o tym, że internauta kliknie w nasz tekst, by się z nim zapoznać. Tytuł powinien przekazywać główną myśl treści SEO, prezentując ją w sposób ciekawy i wzbudzając zainteresowanie czytelnika. Angażujące tytuły mają formę pytań i rankingów:
Tytuł powinien być względnie krótki, zawierać słowa kluczowe najlepiej w dokładnym dopasowaniu i odzwierciedlać temat artykułu.
Długie teksty na stronach internetowych są korzystne z punktu widzenia pozycjonowania, jeśli jest to wysokiej jakości, unikalny content. Wyszukiwarka Google premiuje serwisy z rozbudowaną treścią, w których w naturalny sposób wplecione są słowa kluczowe. Jednak nie należy na siłę tworzyć obszernego tekstu i powielać w nim tych samych informacji. Znaczenie ma również wyczerpanie tematu, czyli opisanie wszystkich kwestii istotnych z punktu widzenia użytkownika.
A teraz konkrety:
Tekst SEO musi być odpowiednio sformatowany, aby przyniósł oczekiwany efekt. Nie twórz długich bloków tekstu – dziel je na akapity, wplataj śródtytuły, stosuj wypunktowania i pogrubienia. Przejrzyste artykuły są lepiej oceniane przez wyszukiwarkę. Lubią je także użytkownicy, ponieważ łatwiej się je czyta i nie męczą wzroku.
Już na etapie redakcji nasycaj tekst słowami kluczowymi w dokładnym dopasowaniu i w odmianach. Korzystaj także z wyrazów bliskoznacznych – Google coraz lepiej rozpoznaje synonimy, np. sklep internetowy = sklep online, szafka nocna = stolik nocny itp. Frazy rozmieszczaj w różnych miejscach w tekście, unikając schematów i „przemęczenia” treści słowami kluczowymi. Nie katuj użytkownika contentem przygotowanym pod wyszukiwarkę, w którym w każdym zdaniu będzie pojawiała się kluczowa fraza.
Inspiruj się, ale nie kradnij – takiej zasady powinni przestrzegać wszyscy copywriterzy i redaktorzy tekstów na strony internetowe. Google, a dokładnie algorytm Panda nie toleruje kopii treści, więc serwisy, które mają duplikaty, spadają w wynikach wyszukiwania. Unikalność i oryginalność treści jest ważna również z punktu widzenia pozyskiwania użytkowników. Internauci poszukują konkretnych informacji. Jeśli na kolejnej stronie będą poruszone te same kwestie, porzucą ją od razu. Staraj się więc tak rozwijać temat, aby zaprezentować go w wyjątkowy sposób i przemycić informacje, które nigdzie indziej się nie pojawiają.
Literówki zdarzają się każdemu, a edytor tekstowy nie jest w stanie wyłapać wszystkich błędów. Po napisaniu tekstu koniecznie sprawdź go pod kątem poprawności językowej – skontroluj szyk zdań, interpunkcję, stylistykę. Nie rób tego od razu po zakończeniu redakcji – najlepiej siądź ponownie do tekstu na świeżo albo oddaj go w ręce innego redaktora lub korektora, który wyłapie błędy, których Ty nie zauważysz.
I przechodzimy do ostatniego etapu redagowania treści na strony internetowe – optymalizacji. Jest to ważny krok w procesie przygotowywania SEO artykułów, wymagający doświadczenia i wiedzy dotyczącej pozycjonowania, a także pewnej umiejętności spojrzenia na tekst oczami użytkownika. Warto więc zadbać o takie elementy jak:
Podczas pisania tekstu nie zawsze zwracamy uwagę na frazy, chociaż jeśli o nich pamiętamy, późniejsza optymalizacja treści pod tym kątem nie będzie potrzebna. Niestety, nie ma współczynnika wskazującego, ile słów kluczowych może/powinno znaleźć się w dobrze zoptymalizowanej treści. Klientom zalecamy, aby frazy w dokładnym dopasowaniu, ich odmiany oraz wyrażenia z długiego ogona pojawiły się w każdym akapicie. W zależności od długości paragrafu, słowo kluczowe należy zamieścić raz, dwa razy lub kilkukrotnie.
W żadnym wypadku nie umieszczaj fraz w tekście po przecinku oraz w sposób nienaturalny, czyli w oderwaniu od kontekstu, sensu zdania lub niepoprawnie językowo. Zdania typu: Nasze metody pozycjonowania koszt obejmują wyłącznie efektywne działania. może zostać uznane przez wyszukiwarkę za niskiej jakości treść.
Przygotuj unikalne, krótkie wprowadzenia do artykułu publikowanego na stronie. Niektóre systemy zarządzania treścią tworzą tzw. lead (zajawkę), zaciągając kilka pierwszych zdań tekstu. Powoduje to wewnętrzną duplikację treści i nie sprzyja pozycjonowaniu serwisu. Jeśli masz tylko taką możliwość, redaguj oryginalne opisy do listingów.
Śródtytuły oznaczaj nagłówkami od H1-H6, pamiętając o ich hierarchii. Jest to też doskonałe miejsce na wplecenie fraz, które ciężko jest zamieścić w formie naturalnej w artykule.
Tuninguj treść grafiką. Z banków zdjęć możesz pobrać obrazy i zamieścić je na swojej stronie. A infografikę wykorzystaj do przekazania najważniejszych informacji, danych liczbowych, wykresów, podsumowań. Zdjęcia pomagają pozyskać użytkowników z googlowskiej wyszukiwarki grafiki. Aby tak się stało, konieczne jest uzupełnienie atrybutu „alt”, opisującego robotom wyszukiwarki, co znajduje się na obrazie. Można tutaj przemycić słowa kluczowe odpowiadające tematyce grafiki.
Wykorzystaj artykuł do poprawy indeksowania serwisu, umieszczając linki do innych tekstów i podstron Twojego serwisu. Dzięki wewnętrznym odnośnikom skierujesz użytkowników do informacji, oferty, produktów, które mają dla Ciebie kluczowe znaczenie. Linki umieszczaj pod wyrażeniami powiązanymi z tematyką linkowanej podstrony. Pamiętaj o ustawieniu atrybutu rel=”follow”, dzięki któremu poprawisz działania SEO na swojej witrynie.
Przygotowuj przyjazne adresy URL, które podlinkowane np. w mediach społecznościowych lub na stronach internetowych dobrze się zaprezentują. Link do artykułu powinien być w miarę krótki, może zawierać słowa kluczowe, dzięki czemu stanie się elementem przekazującym użytkownikowi informację, czego dotyczy tekst.
Optymalizacja tekstu pod SEO obejmuje również przygotowanie metaznaczników wyświetlanych w wynikach wyszukiwania – Title oraz Description. Tytuł strony jest jednym z czynników rankingowych, więc powinien zawierać słowa kluczowe. Z kolei opis witryny ma charakter marketingowy i zachęca do kliknięcia w link. Obecność fraz nie jest wymagana, ale dobrze jest je zamieścić – wyszukiwarka pogrubi je, by wskazać użytkownikowi, że pod danym linkiem znajduje się odpowiedź na jego zapytanie.
Napisanie interesującego tekstu, który będzie dobrze zoptymalizowany pod SEO dla większości copywriterów stanowi wyzwanie. Potrzeba tutaj nie tylko umiejętności lekkiego pióra, ale również kreatywności i znajomości podstawowych zasad pozycjonowania. Teksty zamieszczane na stronach internetowych warto także analizować pod kątem ruchu, widoczności w wynikach wyszukiwania oraz potencjału do generowania konwersji. Dobry content nie obroni się sam – trzeba go aktualizować, odświeżać, a czasami i reoptymalizować.