Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Page speed, czyli czas ładowania strony wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania. Google regularnie przypomina, że optymalizacja prędkości wczytywania serwisu jest ważna z punktu widzenia pozyskiwania wartościowego ruchu. Im szybciej wszystkie elementy witryny załadują się w przeglądarce, tym większa szansa na zatrzymanie na niej użytkownika oraz zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Podpowiadamy, w jaki sposób poprawić page speed strony internetowej.
Chcąc obiektywnie sprawdzić szybkość wczytywania strony, warto sięgnąć po narzędzia służące do analizy page speed. Polecamy m.in.:
Raport znajduje się w sekcji Zachowanie –> Szybkość Witryny. Po wybraniu interesującego zakresu dat na podstawie próbki liczby odsłon sprawdzimy, ile wynosił czas wczytywania naszego serwisu i poszczególnych podstron. Aby poznać szczegółowe wskazówki Google dotyczące elementów wymagających optymalizacji witryny, musimy skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights.
Po wpisaniu adresu URL pojawi się punktowa ocena szybkości ładowania strony internetowej zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopie. Cenniejsze są jednak konkretne uwagi Google dotyczące poszczególnych elementów wymagających zoptymalizowania. PageSpeed Insights podpowiada rozwiązania, które pomogą przyspieszyć wczytywanie serwisu w przeglądarce.
Czasem ładowania serwisu warto zainteresować się już na etapie projektowania witryny, ponieważ w ten sposób mamy szansę wdrożyć rozwiązania pozwalające uzyskać dobry page speed. Jeśli o tym nie pomyślałeś wcześniej, stosowanie poniższych wskazówek pomoże poprawić szybkość wczytywania strony.
Zmniejszenie rozmiaru poszczególnych plików źródłowych kodu strony poprawi page speed. Niepotrzebne komendy lub skrypty należy usunąć, a pozostałe elementy zminifikować, aby przeglądarki internetowe szybciej wczytały treść strony. Dobrymi praktykami zapobiegającymi nadmiarowości kodu są:
Dobrej jakości grafika przyciąga wzrok użytkowników, ale opóźnia działanie strony, jeśli ma bardzo duży rozmiar. Zanim prześlesz obrazek na serwer, dokonaj jego konwersji i zmniejsz rozmiar. Dzięki programom takim jak tinyjpg.com możliwe jest zoptymalizowanie plików graficznych bez utraty ich jakości. Dąż do tego, aby obrazy charakteryzowały się jak najmniejszą wagą – zwróć uwagę, aby nie przekraczała ona 200 KB. Wykorzystuj także grafikę z rozszerzeniem .png zamiast .jpg, dzięki czemu duże obrazy będą prezentowały się o wiele lepiej. W przypadku rozbudowanych galerii zdjęć polecamy zastosowanie dynamicznego ładowania grafiki. Rozwiązanie znacząco poprawia page speed strony.
Dostępność strony dla użytkowników oraz czas jej ładowania zależy od hostingu. W przypadku korzystania z współdzielonego serwera mogą występować problemy z szybkim wczytywaniem serwisu. Jeśli zaobserwowałeś, że Twoja domena zbyt często niepoprawnie się wyświetla, koniecznie poszukaj innego hostingodawcy.
Każde przekierowanie wymaga ponownego wywołania strony, a więc wydłuża czas jej ładowania. Oczywiście przekierowanie 301 są istotne, ponieważ wskazują użytkownikom i robotom wyszukiwarki nową lokalizację podstrony i pozwalają uniknąć wyświetlania błędów 404. Jaką więc tutaj przyjąć strategię? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy nie posiadamy kilkakrotnych przekierowań, które odsyłają do nieistniejącej strony, przekierowującej do kolejnej podstrony. Taką strukturę od razu należy uporządkować.
Posiadając stronę na jednym z popularnych systemów CMS, np. WordPress, Drupal lub PrestaShop, większość funkcjonalności zapewniają wtyczki i pluginy. Sprawdź, czy nie posiadasz dodatków, które są nieaktywne lub ich możliwości zawierają się w innych, zainstalowanych wtyczkach. Pamiętaj, że niedziałające pluginy również mogą wpływać na spowolnienie czasu ładowania strony.
Przeglądarki zbierają informacje o stronach i przechowują je w pamięci podręcznej. Jeśli użytkownik ponownie odwiedzi dany serwis, dane pobrane zostaną z tzw. cache’a, przyspieszając tym samym wczytanie zawartości witryny. Korzystając z reguł .htaccess lub gotowych wtyczek możesz zadeklarować, które elementy strony będą przez określony czas zawsze pobierane z pamięci podręcznej przeglądarki internauty. Zminimalizujesz też zagrożenie zapoznania się z nieaktualnymi danymi przez użytkownika.
Możliwe jak najkrótszy. Trudno wyznaczyć konkretną wartość – my rekomendujemy naszym klientom, aby ocena w PageSpeed Insights wynosiła minimum 80/100 punktów zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerze. Im lepszy page speed, tym wyższą ocenę uzyskamy w oczach Google, a więc i miejsce w wynikach wyszukiwania. Dzięki narzędziu Test my site with Google możemy sprawdzić, jak nasza mobilna wersja strony wypada na tle serwisów w branży. Dowiemy się także, jaki procent użytkowników tracimy przez obecną wydajność serwisu.
Czas ładowania strony w ostatnim czasie zyskał na znaczeniu podczas oceny serwisu przez Google. Niestety, optymalizacja szybkości wczytywania strony przez wielu przedsiębiorców nadal jest pomijana, więc witryny, które zadbają o wartość page speed, mają szansę uzyskać przewagę w wynikach wyszukiwania nad konkurencją. Szczególnie jeśli chodzi o urządzenia mobilne, szybko wczytujące się serwisy powędrują w górę rankingu Google.