Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Wyniki organiczne, linki sponsorowane, wideo, grafiki, zakupy, mapy – lista rodzajów wyników wyszukiwania jest dość długa. W zależności od typu zapytania Google stara się przedstawić odpowiedzi w formie, która będzie najbardziej przystępna dla użytkowników. Dziś przyjrzymy się dokładniej mapom. Na czym polega pozycjonowanie w Google Maps? Czy jest skuteczne? Co zrobić, by znaleźć się na pierwszym miejscu i zyskać szansę na ekspansję poza własne podwórko? Zacznijmy jednak od początku.
Dla wszystkich! Nie przeprowadzono badań wskazujących na korelację typu działalności biznesowej z liczbą kliknięć w wyniki na mapach. Istnieją jednak branże, które same nasuwają się na myśl w związku z wizytówkami w Google Moja Firma – fryzjer, kosmetyczka, restauracja, mechanik, hotel, taxi. Cecha wspólna tych działalności? Zbliżone ceny i zakres usług w obrębie branży, brak konieczności szczegółowego analizowania oferty a przede wszystkim prowadzenie biznesu na lokalnym rynku w pobliżu miejsca naszej aktualnej lokalizacji.
Każdy przedsiębiorca, który posiada fizyczną siedzibę, sklep lub biuro, powinien dążyć do topowych pozycji w Google Maps. Obecność na mapie to doskonała szansa na promocję dla firm, które np. nie posiadają wystarczająco atrakcyjnej i dobrze zoptymalizowanej strony internetowej. Wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad, by zwiększyć widoczność prowadzonego biznesu na mapach Google.
Absolutną podstawą jest posiadanie konta Google, na którym założymy wizytówkę firmy. To oczywista kwestia, ale nawet przy tak podstawnym działaniu możemy zadbać o pewne szczegóły. Dobrze jest „powiązać” konto Google zarówno z naszą stroną internetową, jak i z samą działalnością. Zakładając konto, nazwijmy je adekwatnie do nazwy naszego przedsiębiorstwa, zaimplementujemy na tym samym koncie moduły Google Analytics i Google Search Console.
Aby założyć konto Google, wystarczy wejść link: https://accounts.google.com/ i postępować zgodnie z instrukcjami.
Nie trzeba zakładać poczty na Gmailu, aby zalogować się do konta Google. Można w tym celu skorzystać z dotychczasowego adresu e-mail na własnej domenie (np. j.kowalski@twojadomena.pl). Konieczne będzie jedynie połączenie firmowego e-maila z Google.
W pierwszym kroku wejdź na ogólną stronę służącą do rejestracji w usługach Google. Wyświetlone zostanie okno logowania. Wybierz Więcej opcji, a następnie Utwórz konto.
Pojawi się ekran do zakładania konta Google. Klikamy w niebieski napis Wolę używać mojego obecnego adresu e-mail.
Po przeładowaniu strony zobaczysz formularz z polem do wpisania firmowego e-maila. Uzupełnij wszystkie wymagane dane. Na koniec zapoznaj się z regulaminem konta Google i zaakceptuj jego warunki.
W drugim kroku konieczna będzie weryfikacja adresu e-mail. Na swojej firmowej poczcie elektronicznej odszukaj wiadomość od Google, a następnie potwierdź chęć założenia konta. Gotowe! Możesz już korzystać z różnych narzędzi i aplikacji oferowanych przez amerykańskiego giganta.
Po założeniu konta możemy przejść do rejestracji wizytówki w Google Moja Firma. W tym celu należy przejść na stronę: https://www.google.com/business/ i postępować zgodnie ze wskazówkami kreatora.
Podajmy pełną, a przede wszystkim prawdziwą nazwę firmy. Choć Google w nazwie wizytówki dopuszcza dodawanie fraz wskazujących na profil naszej działalności, bądźmy jednak ostrożni – nie nadużywajmy słów kluczowych. Umieścimy jedną frazę najlepiej oddającą zakres świadczonych usług. Unikajmy dodawania fraz z lokalizacjami (np. Niezły look studio fryzur Wrocław) w tytule strony Google Moja Firma.
Podajmy rzeczywisty adres naszej siedziby. Pamiętajmy, że na adres, który wskażemy, Google wyśle drogą pocztową kartkę z kodem weryfikacyjnym. Bez pinu wizytówka nie zostanie zweryfikowana, a co za tym idzie nie będzie wyświetlana w mapach Google.
W tej rubryce w pierwszej kolejności zalecamy podać telefon stacjonarny (jeśli go posiadamy).
Wskażmy kategorię główną (na późniejszym etapie będziemy mogli dodać również kategorie dodatkowe) odpowiadającą profilowi działalności. Niestety nie mamy pełnej dowolności. Nie możemy ustanowić własnej kategorii, a jedynie wybrać coś z listy. W przypadku niszowych branż rodzi to pewne problemy, ponieważ ciężko w takim przypadku dokładnie dopasować profil działalności do kategorii. Jeżeli nie mamy pewności, co powinniśmy wybrać, sprawdźmy profile Google Maps naszej konkurencji.
W tym miejscu podajmy adres URL naszej strony internetowej – np. z www lub bez www.
Jest to bardzo ważny element naszego formularza. Na tym etapie decydujemy, czy adres naszej wizytówki Google Maps będzie widoczny dla użytkowników Google, czy też nie. Jeśli zaznaczymy, że świadczymy usługi u klientów i jednocześnie nie obsługujemy ich w siedzibie firmy (o to zostaniemy zapytani w kolejnym oknie kreatora), to nasz adres nie będzie widoczny. Kiedy takie rozwiązanie jest zasadne? W naszej opinii wyłącznie wtedy, gdy nie chcemy, aby nasi klienci znali adres naszej siedziby albo miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. Tego typu rozwiązanie jest w pełni zrozumiałe dla niektórych zawodów takich jak: projektanci wnętrz, kominiarze, położne – a więc branż, które nie wymagają podejmowania klientów we własnym biurze.
Oczywiście możemy zastosować rozwiązanie łączące oba te przypadki – a więc w pierwszym oknie zaznaczamy, że świadczymy usługi u klientów, a w drugim, że jednocześnie obsługujemy ich pod adresem firmy.
Jak wcześniej wspomniano, jeśli zaznaczymy, że świadczymy usługi u klientów, kreator tworzenia wizytówki przeniesie nas do kolejnego okna.
Na tym etapie wybieramy zakres terytorialny, na którym prowadzimy działalność. Możemy podać konkretne miasto, region, kod pocztowy lub po prostu wskazać, w jakim promieniu od naszej siedziby świadczymy usługi albo dostarczamy nasze produkty.
Przykładem takiej optymalizacji jest wizytówka Google Moja Firma firmy Orion Technology z Kielc, która jest dyspozycyjna dla klientów na terenie całej Polski.
Dodatkowo, istnieje możliwość selekcji SAB (Service Business Area), czyli informacji o świadczeniu usług w różnych lokalizacjach.
Który wariant ma najlepszy wpływ na pozycje w Google Maps? To zależy, co chcemy osiągnąć. Z punktu widzenia SEO najbardziej racjonalnym działaniem będzie:
Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, że doradca finansowy z Wrocławia jako zakres swojej działalności zaznacza całe województwo dolnośląskie. Jaka jest szansa, że na zapytanie internauty z Jeleniej Góry wyświetli się na mapie oferta z Wrocławia? Raczej znikoma. Jeśli dołożymy wnioski z obserwacji, że wizytówki z pełnymi danymi adresowymi są wyświetlane wyżej i częściej w mapkach, to odpowiedź będzie jednoznaczna – lepsze rozwiązanie to ujawnienie pełnych danych adresowych.
W kolejnym etapie tworzenia wizytówki Google Moja Firma zostaniemy poproszeni o potwierdzenie danych, a następnie przejdziemy do wyboru formy dostarczenia kodu weryfikacyjnego.
Uwaga! Wybór sposobu dostarczenia kodu weryfikacyjnego będziemy mieli tylko wtedy, gdy nasza firma jest już rozpoznawana i w jakiś sposób zweryfikowana przez Google (np. jeśli Google rozpoznaje nasz telefon stacjonarny). W zdecydowanej większości przypadków jedyną drogą weryfikacji jest doręczenie kodu PIN drogą pocztową. Kod dotrze w ciągu 2-3 tygodni i jest ważny tylko 30 dni.
Kod weryfikacyjny do wizytówki Google łatwo przeoczyć w gąszczu innych przesyłek lub reklam.
Kartka z kodem weryfikacyjnym do Google Moja Firma – strona 1
Kartka z kodem weryfikacyjnym do Google Moja Firma – strona 2
W kolejnym kroku zostaniemy przeniesieni do naszego konta Google Moja Firma. Aby dokończyć uzupełnianie profilu należy przejść do sekcji edycji Edytuj.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Warto pamiętać o tym, że kategorii dodatkowej nie należy wymyślić samemu, a należy wpisać jedną z opcji z gotowej listy. Skąd wiedzieć, jaką kategorię dodać do wizytówki? Najlepiej podejrzeć wizytówki konkurencji i sprawdzić, jakich kategorii używają do opisu swojego biznesu. Kategoria główna będzie zawsze wyświetlana tuż pod średnią oceną.
Możemy również określić niestandardowe godziny pracy. Opcja ta pozwala na przekazanie naszym klientom, w jakich godzinach pracujemy np. podczas świąt i dni wolnych.
Prześlijmy jak największą ilość zdjęć. Fotografie zamieszczajmy w różnych zakładach – np. zdjęcia z zewnątrz, wewnątrz itd. Dodajmy fotografie prezentujące pracowników, siedzibę lub obrazujące przebieg pracy. Nie zapomnijmy o wybraniu zdjęcia profilowego i na okładkę.
Google sczytuje dane plików zdjęć, dlatego nazwy plików są ważne pod względem optymalizacji wizytówki Google Moja Firma.
Możliwość zamieszczenia lokalnych adresów URL zależy od rodzaju działalności prowadzonej przed przedsiębiorcę. Dodatkowe linki zamieszczą właściciele wizytówek restauracji oraz firm świadczących usługi. Można uzupełnić URL-e prowadzące do podstron, za pomocą których użytkownik:
Lokalne adresy URL pojawiają się na wizytówce w wynikach wyszukiwania i na Google Maps. Po kliknięciu użytkownik zostanie przekierowany do podstrony, na której będzie mógł wykonać określoną akcję.
Jeśli prowadzisz stronę typu one page, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten sam adres URL pojawił się we wszystkich polach. Google wyświetli go w różnych miejscach na wizytówce w mapach i w wynikach wyszukiwania.
Na wizytówce mogą automatycznie pojawić się linki do zewnętrznych systemów rezerwacji i zamawiania, np. do Booking.com. Takich adresów URL nie można edytować ani usunąć. Google współpracuje z niektórymi dostawcami systemów rezerwacyjnych i jeśli właściciel wizytówki korzysta z takich usług, ich link otrzyma pierwszeństwo w sekcji adresów URL.
Po zweryfikowaniu wizytówki Google Moja Firma możliwe jest również ustawienie krótkiej nazwy, czyli tytułu, który pomoże w tworzeniu prostych adresów URL do wizytówki. Dzięki temu po wpisaniu w wyszukiwarce hasła „g.page/KrótkaNazwa” (adres przykładowy) możliwe jest bezpośrednie przejście do wizytówki GMF.
Google prosi Lokalnych przewodników o doprecyzowanie poziomu usług świadczonych przez lokalne przedsiębiorstwo, np. czy w lokalu są ogólnodostępne toalety, jaka jest atmosfera lub udogodnienia dla rodziców z dziećmi. Warto co jakiś czas sprawdzić atrybuty dodane firmie przez użytkowników i je zweryfikować.
Nieprawdziwe informacje można „odkliknać” i poczekać, aż Google usunie je z wizytówki. W przypadku niektórych działalności istnieje także możliwość samodzielnego ustawienia atrybutów.
Oprócz podstawowych działań związanych z poprawnym uzupełnieniem profilu w Google Moja Firma możemy wykonać kilka dodatkowych działań, które mogą poprawić pozycję w Google Maps.
Warto zadbać o to, aby klienci wystawiali opinie i przyznawali oceny naszej firmie. Wizytówka zyska na atrakcyjności wizualnej, kiedy pojawią się obok niej charakterystyczne, kolorowe gwiazdki, a wiarygodność marki wzrośnie. W przypadku gdy średnia ocen będzie wysoka, zyskamy dodatkową szansę na zachęcenie klientów do skorzystania z naszych usług. Warto również odpowiadać na opinie z oficjalnego konta firmowego. Odnośmy się do wypowiedzi klienta i starajmy się na bieżąco reagować na recenzje. Nie odpisujmy na wszystkie opinie w jeden dzień. Im krótszy czas odpowiedzi, tym lepiej.
Oceny firm dokonywane przez użytkowników zyskują na popularności. Zachęca do tego sam Google, który wprowadził usługę Lokalni Przewodnicy Google. Oprócz opinii użytkownicy mogą dodawać zdjęcia oraz filmy.
Aby przesłać zdjęcie, użytkownik musi być zalogowany na koncie Google. Po kliknięciu przycisku Dodaj opinię w wizytówce Google Maps pojawi się opcja wgrania zdjęć z komputera lub z usługi Google Dysk. W przypadku korzystania z urządzenia mobilnego istnieje możliwość przesłania fotografii od razu po jej wykonaniu.
Z kolei maksymalnie 30 sekundowe filmy można załadować jedynie za pomocą smartfona lub tabletu z Androidem. Google radzi, aby przygotowane wideo prezentowało wnętrze i zewnętrze lokalu firmy, produkty, sposób wykonywania usługi lub naszą wideoopinię. Użytkownicy nie powinni nagrywać twarzy innych osób lub pokazywać danych wrażliwych widocznych znajdujących się np. na dokumentach, tablicach rejestracyjnych, laptopach itp.
Jeśli zauważysz na swojej wizytówce Google Maps zdjęcie, które nie pokazuje Twojego lokalu, możesz zgłosić prośbę o jego usunięcie. Poczekaj kilka dni na rozpatrzenie swojego wniosku. Reaguj szybko na niewłaściwe fotografie, aby nie wprowadzać klientów w błąd.
Wizytówka Google Moja Firma umożliwia również komunikację pomiędzy użytkownikami a właścicielem lokalnego biznesu. Za pomocą sekcji Pytania i odpowiedzi, która przypomina forum na wizytówce Google Maps, klienci mogą zapytać o interesujące ich kwestie, np. warunki oferty. Sekcja jest dostępna zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopie pod danymi kontaktowymi i lokalnymi adresami URL.
Aby zadać pytanie, wystarczy kliknąć okienko edytora tekstowego. Użytkownik może wpisać dowolny komentarz, o ile będzie on związany z działalnością prowadzoną przez daną firmę. Google zastrzega, że treść niezgodna z zasadami zostanie usunięta z wizytówki (nie można np. reklamować innych marek, zamieszczać linków, poufnych lub wrażliwych danych, używać niecenzuralnego języka).
Po zatwierdzeniu treść w sekcji Pytania i odpowiedzi stanie się widoczna zarówno dla właściciela firmy, jak i innych użytkowników. Autor wpisu może go edytować lub usunąć.
Pytania i odpowiedzi to sekcja otwarta dla wszystkich użytkowników, co oznacza, że udzielać mogą się tutaj właściciele wizytówki oraz internauci. Google chce w ten sposób stworzyć otwartą społeczność, która pomaga sobie w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wątpliwości dotyczących działalności prowadzonej przez daną firmę. Jeśli administrujesz kontem Google Moja Firma, aby odpowiedzieć na wpis klienta, musisz zalogować się:
a następnie przejść do nowej sekcji. Tam znajdziesz przycisk Odpowiedź.
Po zatwierdzeniu treść w sekcji Pytania i odpowiedzi stanie się widoczna zarówno dla właściciela firmy, jak i innych użytkowników. Autor wpisu może go edytować lub usunąć.
Odpowiedzi właściciela różnią się tym, że przy wypowiedzi pojawi się ikona sklepiku.
Niestety, jeśli właściciel wizytówki nie korzysta z aplikacji Google Maps na swoim smartfonie lub tablecie, nie otrzyma powiadomienia o pojawieniu się nowego pytania od użytkownika. W panelu administracyjnym Google Moja Firma nie ma możliwości sprawdzenia, czy opublikowane zostały nowe wpisy. Osoby administrujące profilem GMF muszą więc z poziomu wizytówki w mapach lub w wyszukiwarce weryfikować, czy dodano nowe pytania lub odpowiedzi.
Panel Google Moja Firma umożliwia publikacje wpisów w czterech głównych kategoriach – Aktualizacja, Wydarzenie, Oferta i Produkt. Najnowsze wpisy widoczne są tuż pod najważniejszymi informacjami o firmie, a więc mogą stanowić tak samo promocyjny, jak i informacyjny element wizytówki Google. Wpisy nie są jednak widoczne bezterminowo – posty Wydarzeń należy opatrzeć datą końcową, zaś wpisy z kategorii Produktów archiwizowane są automatyczne po siedmiu dniach od publikacji.
Oprócz podstawowego wyboru branży usługowej, w której specjalizuje się nasza firma, możliwe jest również dodanie bardziej specjalistycznych, charakterystycznych dla naszej działalności usług. Lista takich usług powinna wyświetlić się pod kategorią główna lub też można wpisać ją samodzielnie jako usługę niestandardową.
Kolejny istotny element to osadzenie mapki na stronie internetowej. Najczęściej spotykamy się z sytuacją, w której mapka widnieje w zakładce kontakt. Innym zalecanym rozwiązaniem jest dodawanie mapki z sitewida lub na stronie głównej. W przypadku gdy nasza firma ma kilka lokalizacji, dodawajmy mapki do podstron, na których znajduje się oferta z danego miasta/regionu.
Wystarczy odszukać naszą firmę na mapach Google. Kiedy już znajdziemy wizytówkę, należy wybrać opcję Udostępnij. W nowo otwartym okienku wybieramy Umieść mapę, kopiujemy wygenerowany kod HTML i implementujemy mapę w zakładce kontakt w naszym serwisie. Gotowe.
Częstym błędem jest implementowanie mapki wskazującej jedynie na współrzędne geograficzne danego miejsca. Mapka musi pokazywać wizytówkę firmy.
Przykład poprawnie zaimplementowanej mapy:
Dodatkowym sposobem na powiązanie wizytówki Google Moja Firma jest wykorzystanie atrybutu rel=”publisher”. W tym celu w pierwszej kolejności musimy skopiować adres URL profilu naszej firmy na Google Plus i zaimplementować go w sekcji <head> strony.
Przykład poprawnie skonstruowanego kodu do wklejenia:
<link href=”https://plus.google.com/+ArtefaktPlWroclaw” rel=”publisher”/>
Bardzo ważne jest, aby unikać sytuacji, w której nasza firma będzie pojawiała się w internecie pod różnymi adresami. Taki problem wystąpi np. podczas zmiany fizycznej siedziby. Przenosząc się pod nowy adres, pamiętajmy, aby zaktualizować dane nie tylko na wizytówce Google Moja Firma, ale także na wszystkich agregatorach danych adresowych jak Panorama Firm.
Unikajmy również duplikowania i zakładania kilku takich samych wizytówek.
Google nieustannie zaskakuje nas nowymi funkcjonalnościami oraz stale rozwija zakres swoich usług. Chcąc osiągać jak najwyższe pozycje na mapach, warto na bieżąco śledzić poczynania giganta z Mountain View.
Właściciele kont Google Moja Firma mogą skorzystać z darmowego kreatora i przygotować prostą stronę internetową typu one page na domenie business.site (na przykład: http://hotel-wroclaw.business.site/). Cześć informacji takich jak adres, godziny otwarcia oraz nazwa firmy zaciągną się automatycznie z wizytówki. Istnieje możliwość dodania opisu, zdjęć, a nawet linka odsyłającego np. do oficjalnego serwisu. Kreator skierowany jest przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy nie posiadają własnej domeny i docierają do klientów za pośrednictwem GMF.
Jest to dodatkowy sposób, w jaki klienci mogą skontaktować się z naszą firmą, jak również z punktu widzenia SEO, kolejny czynnik mający wpływ na widoczność wizytówki na mapach.
Google modyfikuje również sposób wyświetlania wyników na mapach dla niektórych branż. Przykładowo hotele korzystające z usług popularnych serwisów rezerwacyjnych zamiast „pinezek” na mapie zaznaczone będą prostokątem z ceną. Opcja pojawia się w przypadku obiektów, które korzystają z systemów rezerwacyjnych, np. Booking.com.
Na zakończenie warto dodać, że częste modyfikacje związane z adresem albo samą nazwą wizytówki nie są wskazane. Dlaczego? Z naszych obserwacji wynika, że modyfikacja nazwy, adresu i kategorii powoduje, że „historia” konta Google Moja Firma jest resetowana. Zauważamy, że „stare” wizytówki osiągają lepsze pozycje na mapach. Dlatego zakładając profil dokładnie przemyślmy, co chcemy zamieścić i sprawdźmy, czy nasza firma nie została oznaczona przez Google „automatycznie”. W takim przypadku wystarczy kliknąć w przycisk Jesteś właścicielem tej firmy?, aby przejąć kontrolę nad wizytówką. Wymagana będzie weryfikacja z reguły przy pomocy kartki pocztowej, ale jeżeli został podany stacjonarny numer telefonu lub strona internetowa, do której mamy zweryfikowane GSC, mamy szansę uzyskać dostępy od ręki.
Samo założenie wizytówki to za mało. Ponieważ Lokalni przewodnicy i klienci mogą w bardzo prosty sposób nanosić zmiany na naszej wizytówce, należy często monitorować panel zarządzania firmą w GMF. Unikniemy przez to przykrych niespodzianek (np. gdy ktoś oznaczy naszą firmę jako zamkniętą na stałe), ale też będziemy mogli liczyć na dodatkowe atrybuty pod naszą firmą jak płatność kartą, podjazd dla niepełnosprawnych, których nie można dodać samodzielnie.
Ważną funkcją w Google Moja Firma jest też możliwość nadania uprawnień dla innych osób do zarządzania naszą wizytówką. Uprawnienia typu menedżer pozwalają np. agencji interaktywnej na prowadzenie modyfikacji na wizytówce i Google+ w ograniczonym zakresie, pozostawiając kluczowe funkcje (usuwanie, nadawanie uprawnień) pod kontrolą właściciela.
Pozycjonowanie w Google Maps jest stosunkowo proste. Wystarczy zastosować się do kilku wskazówek, by znacząco zwiększyć szansę firmy na zaistnienie na lokalnym rynku. W odróżnieniu od właściwego pozycjonowania stron internetowych osiągnięcie sukcesu może odbyć się znacznie mniejszym nakładem pracy. GMF jest też alternatywą dla mikroprzedsiębiorców, którzy nie mają swojej strony internetowej, a chcą zaistnieć w wyszukiwarce i na Mapach Google.