Strona internetowa powinna być przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Jednym z elementów, który należy zoptymalizować, są adresy URL. Przyjazne linki pomagają odnaleźć się w strukturze serwisu, ułatwiają osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także prezentują się dobrze po podlinkowaniu np. w social media. Jak przygotować dobry odnośnik?
Jak wygląda przyjazny adres URL?
Przyjazne linki to takie adresy URL, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków oraz odwołania do kategorii (podstrony) nadrzędnej i wskazują użytkownikowi, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajduje. Nie ma w nich przypadkowych parametrów, liczb lub wyrażeń. Są łatwiejsze do zapamiętania oraz zdecydowanie lepiej prezentują się zamieszczone w social media.
Korzyści przyjaznych URL-i:
- Informują użytkowników i roboty wyszukiwarki, jaka jest struktura strony,
- Pozwalają na szybki powrót do nadrzędnej kategorii – w powyższym przykładzie po wykasowaniu wyrażenia co-to-jest-adres-url, internauta znajdzie się na blogu, a tam będzie miał możliwość zapoznania się z innymi artykułami,
- Są łatwiejsze do zapamiętania przez internautę,
- Zachęcają do podlinkowywania – ładnie prezentują się w treści strony i w postach na Facebooku,
- Zwiększają rozpoznawalność serwisu w sieci poprzez czytelne eksponowanie nazwy domeny,
- Mogą zawierać słowa kluczowe, co pomaga algorytmom skategoryzować witrynę i uznać ją za wartościową,
- Ułatwiają indeksowanie witryny – części adresu są logicznie uporządkowane, więc boty bez problemów docierają do poszczególnych kategorii serwisu.
- Lepsze efekty przy strategii pozycjonowania strony
Zagrożenia nieprzyjaznych linków:
- Często stanowią nielogiczny ciąg znaków, który nic nie mówi internaucie o zawartości podstrony i mogą go zniechęcić do kliknięcia,
- Nie ułatwiają użytkownikom przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie,
- Są długie i trudne do zapamiętania,
- W celu ich podlinkowywania internauta często korzysta z narzędzi służących do skracania linków – oryginalny URL nie zostanie osadzony na stronie,
- Dla robotów wyszukiwarki wyglądają jak niebezpieczne odnośniki, co może wpłynąć na pozycję podstrony w wynikach wyszukiwania,
Stosowanie adresów URL, które są SEO- i User-friendly, wpływa przede wszystkim na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i jego przystępność dla internautów. Jeśli zależy Ci na dużym ruchu generującym konwersje, zadbaj o czytelność linków na swojej stronie internetowej.
Optymalizacja adresów URL – 6 wskazówek
Przygotowując przyjazne linki, zwróć uwagę na:
- Logiczną strukturę katalogów – twórz ścieżki adresów URL, które będą możliwie jak najkrótsze i wskażą użytkownikowi budowę serwisu. Również nazwy katalogów nie powinny być rozbudowane. Im dłuższy link, tym trudniej go zapamiętać i podlinkować,
- Użycie słów kluczowych – korzystaj ze słów kluczowych, przygotowując przyjazne URL-e. Dzięki temu np. w wynikach wyszukiwania frazy z linka zostaną pogrubione, jeśli będą zgadzały się z zapytaniem użytkownika. Pamiętaj, aby stosować keywords z umiarem – jeśli zbyt mocno nasycisz adres słowami kluczowymi, Google uzna taką praktykę za spam,
- Wykorzystanie myślników jako separatora – oddzielając wyrazy, używaj myślników, które roboty wyszukiwarki traktują jako rozdzielniki między słowami. Nie korzystaj z podkreślników – mogą zostać błędnie zinterpretowane przez boty,
- Pomijanie polskich znaków – unikaj polskich znaków w URL-ach. Starsze przeglądarki mają problem z wyświetleniem takich linków, a użytkownicy nie są przyzwyczajeni do ich wpisywania w pasku przeglądarki.
- Niestosowanie wielkich liter – adresy www.domena/czy-duza i www.domena/czy-Duza zostaną potraktowane jako dwa osobne URL-e. Jeśli użytkownik nie będzie pamiętał, gdzie wstawić wielką literę, zostanie przekierowany do podstrony, która nie istnieje.
- Usuwanie niepotrzebnych parametrów – zwróć uwagę, aby w linku nie pojawiały się niepotrzebne parametry, znaki lub końcówki wskazujące na język strony, np. html. Pozbywaj się wszystkich zbędnych wyrażeń, dzięki czemu URL będzie przyjazny zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika.
Przyjazne adresy URL – naprawdę warto!
Korzyści, które odniesiesz dzięki przyjaznym adresom, być może nie będą spektakularne, ale optymalizacja linków z pewnością pomoże Ci zwiększyć dostępność strony dla robotów i internautów. Wdrażając odpowiednie reguły w systemie CMS, możesz automatycznie dokonać zmiany obecnych URL-i. Tylko pamiętaj o wprowadzeniu przekierowań 301, aby przekierować wyszukiwarkę oraz klientów z nieistniejących adresów na nowe.