Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Linki do podstron to rozszerzenie reklam AdWords w wyszukiwarce. Zostało ono wprowadzone w 2010 roku pod nazwą linki do witryny. Funkcja ta pozwala rozszerzyć podstawową reklamę tekstową o linki do poszczególnych części serwisu reklamodawcy. Dzięki linkom do podstron użytkownik może przejść bezpośrednio do sekcji z informacjami lub produktami, które najbardziej go interesują. Jest to też informacja, jakich treści można spodziewać się na stronie, jakie kategorie produktów albo usług oferuje reklamodawca itp. Z tego rozszerzenia warto więc korzystać praktycznie w każdej branży.
Linki do podstron można dodać do reklam w systemie AdWords na karcie Rozszerzenia reklam w kampaniach kierowanych na sieć wyszukiwania lub na sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową. Jeśli ich nie dodamy, system może też tworzyć za nas automatyczne linki do podstron. Nie jest to mechanizm doskonały i może wybrać podstrony, których nie chcemy reklamować. Warto więc stworzyć je samodzielnie.
Link do podstrony składa się z trzech podstawowych elementów:
Dodatkowy tekst nie zawsze będzie wyświetlany przez system; wszystko zależy od dostępnego miejsca na stronie wyszukiwania. Trzeba też pamiętać, że nawet prawidłowe skonfigurowanie linków do podstron nie gwarantuje ich wyświetlania przy reklamie.
Linki do podstron mogą wyświetlać się w różnej kolejności, ilości, z dodatkowym opisem lub bez niego. W reklamach wyświetlanych na komputerach może pojawić się od dwóch do sześciu rozszerzeń linków do podstron przy danej reklamie, a na urządzeniach mobilnych może ich być maksymalnie cztery.
O tym, czy tego typu rozszerzania w ogóle wyświetlą się przy reklamie, decyduje system. Brane są tu pod uwagę dwie kwestie: czy wyświetlenie linków do podstron zwiększy efektywność reklamy oraz czy pozycja reklamy i jej ranking są wystarczająco wysokie. Czasem może się okazać, że inne typy rozszerzeń są bardziej atrakcyjne i rozszerzenia linków do podstron nie wyświetlą się. Jeśli natomiast reklama ma niską pozycję, system będzie częściej wyświetlał linki do podstron konkurencji, która plasuje się wyżej. Warto więc zadbać o wysoką pozycję reklamy, jeśli zależy nam na wyświetlaniu różnego typu rozszerzeń reklam, w tym linków do podstron.
O formacie linków do podstron również decyduje ilość dostępnego miejsca na rozszerzenia. Jeśli reklama ma wysoką pozycję i jakość to bardziej prawdopodobne, że wyświetli się przy niej więcej linków do podstron i będą one zajmować więcej miejsca (dzięki wyświetlaniu dodatkowych opisów).
Linki do podstron warto jest monitorować, aby ocenić, jaki mają wpływ na klikalność reklamy i jej efektywność. Najczęściej reklamy, przy których wyświetlają się linki do podstron, są częściej klikane, niż reklamy bez tego rozszerzenia, więc warto je stosować. Można również przeprowadzić analizę klikalności poszczególnych linków do podstron, aby określić, które sekcje w serwisie cieszą się największym zainteresowaniem.
Aby stworzyć atrakcyjne dla użytkowników linki do podstron zwiększające efektywność reklamy, należy zacząć od określenia, czego użytkownicy będą szukać na Twojej stronie. Czy będzie to cennik, rekomendacje klientów, czy kategorie produktów? Wszystko zależy od branży i oferty. Warto testować różne opcje.
W następnym kroku należy stworzyć atrakcyjne, zachęcające do kliknięcia teksty i opisy linków. Należy krótko poinformować, co można znaleźć pod danym linkiem i dlaczego warto w niego kliknąć.
Warto też stosować różne linki do podstron dla różnych grup reklam. Dzięki temu będziemy mogli lepiej dopasować tematykę linków i zainteresować użytkownika. Jeśli np. mamy grupę reklam dotyczącą obuwia damskiego, linkami do podstron mogą być odnośniki do różnych typów tego obuwia: szpilek, sandałów, czółenek itp. Będzie to bardziej efektywne niż dodawanie odnośników do kategorii niezwiązanych ze słowami kluczowymi w tej grupie reklam, np. obuwie męskie, obuwie dziecięce, torebki itp.
Podsumowując, dobre linki do podstron powinny przykuwać uwagę użytkownika, zachęcać go do kliknięcia w reklamę i nieść ze sobą potrzebne informacje.