Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

15.05.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Pozycjonowanie PDF – jak zoptymalizować plik PDF pod wyszukiwarkę?

Pozycjonowanie PDF – jak zoptymalizować plik PDF pod wyszukiwarkę?

Udostępnianie na stronie internetowej katalogów, cenników, instrukcji lub tutoriali w formacie PDF może być dobrym sposobem na przekazanie dużej porcji informacji użytkownikom. Odpowiednio przygotowany plik PDF można pozycjonować i wykorzystać do budowania stabilnej pozycji domeny w wynikach wyszukiwania. Na co zwrócić uwagę, optymalizując pliki PDF pod kątem wyszukiwarki?

 

Indeksowanie plików PDF przez Google

Roboty wyszukiwarki doskonale radzą sobie z indeksowaniem plików PDF już od 2001 r., o ile nie są one chronione hasłem lub zaszyfrowane. Zawartość tekstowa zostaje przeanalizowana w taki sam sposób jak treść zamieszczona w kodzie strony. Podobnie ma się sprawa z linkami osadzonymi w dokumencie – wyszukiwarka traktuje je na równi z odnośnikami w HTML. Jedynym ograniczeniem jest to, że nie ma możliwości ustawienia atrybutu nofollow.

 

Dla wyszukiwarki nie ma większego znaczenia, czy treść znajduje się w dokumencie HTML czy PDF. Ważny jest sam tekst i jego odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Pliki PDF przeważają w TOP10 w przypadku niektórych, specyficznych zapytań internautów. Jeśli są odpowiednio zoptymalizowane i zawierają unikalną oraz wartościową treść, stanowią nawet zagrożenie dla plików HTML.

 

Optymalizacja plików PDF pod wyszukiwarkę

Dokumenty przygotowane w formacie PDF podobnie jak strony internetowe muszą być zoptymalizowane, by miały szansę wyświetlać się wysoko w rankingu wyników. Co powinno zwrócić Twoją uwagę, podczas tworzenia treści w pliku PDF?

 

Nazwa pliku

Zadbaj o tytuł PDF-a, który będzie odzwierciedlał jego zawartość. Posłuż się słowami kluczowymi, jednak nie upychaj ich na siłę. Dzięki temu zarówno wyszukiwarka, jak i użytkownicy dowiedzą się, co znajduje się w pliku. Pamiętaj o tym, że tytuł na ok. 50 znaków powinien być naturalny i zachęcać do kliknięcia w odnośnik.

 

 

Większość kreatorów plików PDF umożliwia wpisanie nie tylko tytułu, ale także autora, tematów oraz słów kluczowych. Uzupełnij wszystkie pola, dzięki czemu zwiększysz szanse na zdobycie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

PDF w formacie tekstowym

Koniecznie przygotuj plik PDF w formacie tekstowym, który umożliwia zaznaczenie i skopiowanie tekstu. Niewłaściwą praktyką jest zamieszczanie treści jako obrazu – wyszukiwarka nie poradzi sobie z jej indeksacją i nie wykorzystamy potencjału wartościowego contentu.

Rozmiar pliku PDF

Ciężkie i długo wczytujące się strony internetowe stanowią obciążenie dla serwera oraz zniechęcają użytkowników. Sprawdź, jaki rozmiar ma plik PDF i dokonaj jego konwersji. zrezygnuj z najwyższej na rzecz optymalnej jakości dokumentu. Roboty wyszukiwarki będą miały do niego łatwiejszy dostęp, treść zostanie szybciej zaindeksowana, a potencjalni klienci w ciągu kilku sekund otworzą lub pobiorą interesujące ich materiały z Twojego serwisu.

 

Adres URL pliku PDF

Nie zapomnij także o przyjaznym adresie URL. Niektóre systemy CMS mogą generować automatyczny, dość długi odnośnik, który nie jest ani SEO-, ani user-friendly. Np.

http://www.domena.pl/upload/files/category/pozycjonowanie/co-to-jest-seo.pdf

 

Taką długaśną strukturę lepiej zoptymalizować na:

http://www.domena.pl/co-to-jest-seo.pdf

 

Krótszy adres URL może być nawet zapamiętany przez użytkownika, który następnym razem bezpośrednio z paska przeglądarki a nie z wyszukiwarki, przejdzie do instrukcji lub cennika. Przejrzysty odnośnik lepiej wygląda w wynikach wyszukiwania i chociaż teoretycznie adres URL nie ma wpływu na pozycje w rankingu, to jeśli zamieścimy w nim słowa kluczowe, zostaną one podświetlone w wyszukiwarce, przyciągając uwagę internauty.

 

Optymalizacja atrybutów ALT

Programy służące do przygotowania plików w formacie PDF umożliwiają dodanie atrybutów alt oraz title do grafik zamieszczonych w dokumencie. Dla każdego obrazu należy uzupełnić tytuły oraz opisy, ponieważ to pomoże robotom wyszukiwarki dowiedzieć się, co zostało na nich zaprezentowane.

 

Linkowanie wewnętrzne

Optymalizacja plików PDF pod kątem wyszukiwarki obejmuje także uwzględnienie linkowania wewnętrznego. W treści dokumentu osadź odnośniki do innych podstron swojego serwisu. Wskażesz robotom wyszukiwarki i użytkownikom istotne sekcje strony.

Pamiętaj także, aby bezpośrednio ze strony linkować do dokumentu PDF. W ten sposób wspomożesz jego indeksację, a jego ranga dla wyszukiwarki wzrośnie.

 

Optymalizacja treści i duplicate content

Tekst w PDF-ie potraktuj jak treść na stronie. Zadbaj o odpowiednią optymalizację dokumentu poprzez:

  • Nasycenie słowami kluczowymi,
  • Stosowanie śródtytułów, akapitów,
  • Zamieszczanie tabel, wypunktowań, grafiki,
  • Używanie wyróżników – pogrubienia, kursywy,
  • Wyczerpanie tematu i dostarczenie wartościowych informacji użytkownikowi.

Jak już wcześniej zostało wspomniane, Google traktuje plik PDF na równi z tekstem osadzonym w kodzie HTML. W związku z tym uważaj na duplicate content i nie zamieszczaj takich samych treści zarówno na stronie, jak i w przygotowanym dokumencie. A jeśli już musisz zastosować obie formy, zadbaj, aby tylko jedna z nich została zaindeksowana.

 

Pozycjonowanie plików PDF – podsumowanie

Dokumenty zamieszczane na stronie w formacie PDF mogą być kolejnym elementem przyciągającym użytkowników i zwiększającym konwersję. Wielostronicową instrukcję obsługi pralki zdecydowanie lepiej opublikować w jednym, szybkim do pobrania pliku niż zamieszczać ją w kodzie HTML strony. PDF-y świetnie sprawdzają się także do przygotowywania e-booków, newsletterów, katalogów produktów. Dzięki ich odpowiedniej optymalizacji, wysoka pozycja jest w zasięgu ręki.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt