Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Roboty wyszukiwarki doskonale radzą sobie z indeksowaniem plików PDF już od 2001 r., o ile nie są one chronione hasłem lub zaszyfrowane. Zawartość tekstowa zostaje przeanalizowana w taki sam sposób jak treść zamieszczona w kodzie strony. Podobnie ma się sprawa z linkami osadzonymi w dokumencie – wyszukiwarka traktuje je na równi z odnośnikami w HTML. Jedynym ograniczeniem jest to, że nie ma możliwości ustawienia atrybutu nofollow.
Dla wyszukiwarki nie ma większego znaczenia, czy treść znajduje się w dokumencie HTML czy PDF. Ważny jest sam tekst i jego odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Pliki PDF przeważają w TOP10 w przypadku niektórych, specyficznych zapytań internautów. Jeśli są odpowiednio zoptymalizowane i zawierają unikalną oraz wartościową treść, stanowią nawet zagrożenie dla plików HTML.
Dokumenty przygotowane w formacie PDF podobnie jak strony internetowe muszą być zoptymalizowane, by miały szansę wyświetlać się wysoko w rankingu wyników. Co powinno zwrócić Twoją uwagę, podczas tworzenia treści w pliku PDF?
Zadbaj o tytuł PDF-a, który będzie odzwierciedlał jego zawartość. Posłuż się słowami kluczowymi, jednak nie upychaj ich na siłę. Dzięki temu zarówno wyszukiwarka, jak i użytkownicy dowiedzą się, co znajduje się w pliku. Pamiętaj o tym, że tytuł na ok. 50 znaków powinien być naturalny i zachęcać do kliknięcia w odnośnik.
Większość kreatorów plików PDF umożliwia wpisanie nie tylko tytułu, ale także autora, tematów oraz słów kluczowych. Uzupełnij wszystkie pola, dzięki czemu zwiększysz szanse na zdobycie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Koniecznie przygotuj plik PDF w formacie tekstowym, który umożliwia zaznaczenie i skopiowanie tekstu. Niewłaściwą praktyką jest zamieszczanie treści jako obrazu – wyszukiwarka nie poradzi sobie z jej indeksacją i nie wykorzystamy potencjału wartościowego contentu.
Ciężkie i długo wczytujące się strony internetowe stanowią obciążenie dla serwera oraz zniechęcają użytkowników. Sprawdź, jaki rozmiar ma plik PDF i dokonaj jego konwersji. zrezygnuj z najwyższej na rzecz optymalnej jakości dokumentu. Roboty wyszukiwarki będą miały do niego łatwiejszy dostęp, treść zostanie szybciej zaindeksowana, a potencjalni klienci w ciągu kilku sekund otworzą lub pobiorą interesujące ich materiały z Twojego serwisu.
Nie zapomnij także o przyjaznym adresie URL. Niektóre systemy CMS mogą generować automatyczny, dość długi odnośnik, który nie jest ani SEO-, ani user-friendly. Np.
http://www.domena.pl/upload/files/category/pozycjonowanie/co-to-jest-seo.pdf
Taką długaśną strukturę lepiej zoptymalizować na:
http://www.domena.pl/co-to-jest-seo.pdf
Krótszy adres URL może być nawet zapamiętany przez użytkownika, który następnym razem bezpośrednio z paska przeglądarki a nie z wyszukiwarki, przejdzie do instrukcji lub cennika. Przejrzysty odnośnik lepiej wygląda w wynikach wyszukiwania i chociaż teoretycznie adres URL nie ma wpływu na pozycje w rankingu, to jeśli zamieścimy w nim słowa kluczowe, zostaną one podświetlone w wyszukiwarce, przyciągając uwagę internauty.
Programy służące do przygotowania plików w formacie PDF umożliwiają dodanie atrybutów alt oraz title do grafik zamieszczonych w dokumencie. Dla każdego obrazu należy uzupełnić tytuły oraz opisy, ponieważ to pomoże robotom wyszukiwarki dowiedzieć się, co zostało na nich zaprezentowane.
Optymalizacja plików PDF pod kątem wyszukiwarki obejmuje także uwzględnienie linkowania wewnętrznego. W treści dokumentu osadź odnośniki do innych podstron swojego serwisu. Wskażesz robotom wyszukiwarki i użytkownikom istotne sekcje strony.
Pamiętaj także, aby bezpośrednio ze strony linkować do dokumentu PDF. W ten sposób wspomożesz jego indeksację, a jego ranga dla wyszukiwarki wzrośnie.
Tekst w PDF-ie potraktuj jak treść na stronie. Zadbaj o odpowiednią optymalizację dokumentu poprzez:
Jak już wcześniej zostało wspomniane, Google traktuje plik PDF na równi z tekstem osadzonym w kodzie HTML. W związku z tym uważaj na duplicate content i nie zamieszczaj takich samych treści zarówno na stronie, jak i w przygotowanym dokumencie. A jeśli już musisz zastosować obie formy, zadbaj, aby tylko jedna z nich została zaindeksowana.
Dokumenty zamieszczane na stronie w formacie PDF mogą być kolejnym elementem przyciągającym użytkowników i zwiększającym konwersję. Wielostronicową instrukcję obsługi pralki zdecydowanie lepiej opublikować w jednym, szybkim do pobrania pliku niż zamieszczać ją w kodzie HTML strony. PDF-y świetnie sprawdzają się także do przygotowywania e-booków, newsletterów, katalogów produktów. Dzięki ich odpowiedniej optymalizacji, wysoka pozycja jest w zasięgu ręki.