Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

06.03.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Dlaczego widzę inne strony w Google niż znajomi? 7 czynników, od których zależy kolejność wyników w SERP

Dlaczego widzę inne strony w Google niż znajomi? 7 czynników, od których zależy kolejność wyników w SERP

Wpisując wybraną frazę w wyszukiwarkę Google, możemy zauważyć rozbieżności pomiędzy wynikami wyszukiwania dla różnych użytkowników. Może mieć na to wpływ między innymi nasza aktualna lokalizacja albo urządzenie, z którego w danym momencie korzystamy. Czasami dotyczy to jednej lub dwóch pozycji danej witryny, niekiedy jednak wyniki mogą być całkowicie odmienne. Jakie czynniki mają największy wpływ na pozycję witryny na to samo zapytanie wpisane przez różnych użytkowników?

 

Osobiste preferencje użytkownika

Jeśli korzystamy z usług Google logując się np. na pocztę Gmail, wyniki na pierwszej stronie wyszukiwania mogą zostać przedstawione na podstawie historii przeglądania i wcześniejszych zapytań. Z tego względu w przypadku wpisania takiej samej frazy w wyszukiwarkę wielbicielowi gier komputerowych wyświetlą się inne strony niż młodej dziewczynie zainteresowanej kosmetykami i modą. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy wybrana przez nas fraza posiada różne znaczenia, np. słowo jaguar. Dla pana interesującego się motoryzacją, który od lat śledzi w sieci samochody, wyniki wyszukiwania wskażą przede wszystkim luksusowe modele tej marki, natomiast miłośnikowi zwierząt wyświetlą się dzikie zwierzęta.

 

 

Wyniki wyszukiwania należy sprawdzać, będąc niezalogowanym i korzystając z trybu incognito (Chrome) lub okna prywatnego (Firefox). Zyskujemy pewność, że na ranking nie mają wpływu nasze indywidualne preferencje lub historia przeglądania.

 

Geolokalizacja i specyfika fraz lokalnych

Różnicę w wynikach powoduje także fizyczna lokalizacja urządzenia, za pomocą którego korzystamy z wyszukiwarki. Osoba mieszkająca we Wrocławiu wpisując frazę ogólną np. fryzjer, otrzyma propozycje wrocławskich zakładów, a mieszkańcowi Jeleniej Góry wyświetlą się wyniki dotyczące jego miejsca zamieszkania. Dzieje się tak dlatego, że Google automatycznie wykrywa lokalizację użytkownika przez adres IP. Ten mechanizm nazywany jest geolokalizacją.

Na różnice w pozycjach podatne są także frazy lokalne – np. fryzjer Wrocław. Google będzie chciało wskazać użytkownikowi strony przedsiębiorców znajdujące się w jego najbliższym otoczeniu. Dlatego geolokalizacja i jej wpływ na wyniki wyszukiwania powinny być ważną wskazówką dla osób prowadzących biznes w konkretnym mieście. Warto zadbać o pozycję w Google Maps i kłaść nacisk na poprawę wyników wyszukiwania związanych z konkretną lokalizacją.

Ciekawostką dla osób korzystających ze smartfonów połączonych z internetem może być to, że Google ma możliwość namierzania lokalizacji danego użytkownika i kierowania dedykowanych dla niego usługodawców, reklam sklepów bądź lokali gastronomicznych znajdujących w najbliższej okolicy. Połączenie odbywa się za pomocą nadajników telekomunikacyjnych określonej sieci. To powoduje, że dzięki geolokalizacji internauci otrzymują spersonalizowany ranking wyników wyszukiwania.

 

Data center

Google przechowuje informacje na temat zaindeksowanych stron w różnych centrach danych na całym świecie – ma swoje serwery w wielu lokalizacjach. W zależności od tego, które centrum danych znajduje się najbliżej, to właśnie z niego następuje połączenie. W przypadku przeciążenia serwerów łączność następuje z kolejnym najbliższym centrum danych, co może mieć wpływ na wyniki wyszukiwania.  Również odmienny czas aktualizowania zaindeksowanych witryn w poszczególnych Data Center powoduje różnicę w rankingu Google.

 

Pliki cookies

Bardzo często wchodząc na jakąś stronę akceptujemy tzw. ciasteczka, czyli małe pliki zapisywane na komputerze zbierające podstawowe informacje na temat użytkownika i jego zachowania. Służą m.in. do dostosowania zawartości stron do preferencji danego użytkownika. Dzięki nim wyświetlają się nam strony indywidualnie dostosowane do potrzeb lub zainteresowań. W ten sam sposób Google stara się profilować użytkowników swojej wyszukiwarki. Przy pomocy plików cookies (podobnie jak w przypadku korzystania z wyszukiwarki będąc zalogowanym do Gmaila) Google zbiera informacje o historii wyszukiwań i w ten sposób personalizuje zwracane nam wyniki wyszukiwania.

 

Różne przeglądarki i język interfejsu

Nieznaczne różnice mogą też zależeć od przeglądarki, z której korzystamy. Pozycje odnalezione przez Google Chrome mogą odbiegać od tych, które zostaną wskazane przez Firefox lub Internet Explorer. Istotny wpływ ma też wybrany przez użytkownika język interfejsu danej wyszukiwarki.

Poniżej zostało przedstawione porównanie wyników dla frazy powerbank dla użytkownika znajdującego się we Wrocławiu. Wyniki wyszukiwania dla języka polskiego i angielskiego:

 

Te same wyniki wyszukiwania w przeglądarce Google Chrome:

 

 

Rodzaje urządzeń i responsywność

Ze względu na to, że coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, Google preferuje strony, których treści są dostosowane do przeglądania na smartfonach lub tabletach. Urządzenia mobilne posiadają inne właściwości techniczne i przeglądanie na nich nieresponsywnych stron może być utrudnione oraz niewygodne. Dlatego też nie powinna nas zdziwić różnica w wynikach wyszukiwania tych samych fraz wyświetlających się na komputerze i smartfonie.

Od niedawna Google wspiera też wykorzystanie standardu AMP (Accelerated Mobile Pages) związanego z projektowaniem stron, które są przyjazne użytkownikom urządzeń mobilnych. Zastosowanie wspomnianej technologii z pewnością będzie mieć wpływ na pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania stron opartych o AMP HTML. Ponadto Google zdecydowanie bardziej lubi strony mobile – friendly. To ważna informacja dla właścicieli witryn, które nie spełniają wymagań związanych z responsywnością!

Liczba wyników organicznych na stronie

Po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę powinniśmy uzyskać 10 organicznych wyników wyszukiwania standardowo prezentowanych przez Google (czyli bez reklam Adwords). Jednakże jest kilka przypadków, gdy na stronie pojawia się mniej wyników organicznych. Może to być spowodowane pojawieniem się w SERP boksu Google News lub map Google. Na stronach z angielskim interfejsem możemy również zauważyć snippet people also ask przedstawiający propozycje podobnych zapytań innych użytkowników.

 

Poniżej znajduje się przykład boksu Google News wyświetlający się na wybrane zapytania w wynikach wyszukiwania:

 

 

 

Przeglądarka Google z każdym rokiem staje się bardziej inteligentna. Biorąc pod uwagę potrzeby użytkowników, na pewno ułatwia proces przeglądania dużej ilości treści, oferując wyniki dopasowane do naszych osobistych preferencji.

Jednak w przypadku monitorowania pozycji w wyszukiwarce trzeba pamiętać o wspomnianych różnicach w wyszukiwaniu, nie spodziewając się identycznych wyników na te same zapytania na różnych urządzeniach, przeglądarkach lub w różnej lokalizacji. Sposobem na sprawdzenie „realnych” pozycji może być skorzystanie z trybu Incognito w przeglądarce lub usunięcie plików cookies.  Specjaliści SEO, analizując pozycje domeny, korzystają w tym celu ze specjalnie przygotowanych programów i algorytmów, co pozwala sprawdzić efekty pozycjonowania.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt