Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

13.02.2017 | czas czytania: min | SEO | autor: Artefakt

5 portali społecznościowych, które pomogą SEO!

5 portali społecznościowych, które pomogą SEO!

Większość z nas loguje się do portali społecznościowych kilka razy dziennie, by zobaczyć, co słychać u znajomych i poinformować, co dzieje się u nas. Media społecznościowe pomagają także znanym markom i lokalnym przedsiębiorcom w dotarciu do klientów. Czy działania podejmowane na Facebooku, YouTube’ie lub Twitterze wpływają na pozycjonowane? Jakie korzyści może uzyskać firma aktywna w wybranych portalach społecznościowych?

Cel social media: budowanie społeczności wokół marki

Marki chcą być obecne w mediach społecznościowych, ponieważ jest to doskonałe miejsce do nawiązywania relacji z klientami i prezentowania oferty. Posiadanie Fanpage’a lub firmowego konta na LinkedIn umożliwia budowanie trwałej i aktywnej społeczności. „Fani” stają się stałymi klientami. Zachęceni informacjami publikowanymi w social media, przechodzą na stronę internetową firmy i dokonują konwersji, np. poprzez dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera czy pobranie materiałów reklamowych.

Portale społecznościowe stają się także dodatkowym kanałem komunikacji z klientami. W sytuacjach kryzysowych (np. w przypadku awarii witryny internetowej) warto opublikować stosowne powiadomienia za pośrednictwem social media. Ciekawe treści zamieszczone na profilach społecznościowych rozchodzą się wirusowo (tzw. viral content) i pomagają przyciągnąć kolejnych klientów.

Czy media społecznościowe mają wpływ na pozycjonowanie?

Czy aktywność firmy w mediach społecznościowych wpływa na SEO? Jeśli marka jest obecna w social media, z pewnością zwiększa swoją widoczność w sieci, ale czy w ten sposób umacnia pozycję domeny w rankingu Google? Portale społecznościowe tylko pośrednio wspomagają pozycjonowanie, ponieważ:

  • Linki umieszczane w social media przeważne uzyskują atrybut rel=”nofollow”, czyli nie przenoszą mocy podstrony, ale tworzą wartościowe tło działań opartych na pozyskiwaniu odnośników „follow” (wyjątkiem jest portal Google+),
  • Matt Cutts w styczniu 2014 potwierdził, że ilość treści w social media jest zbyt duża, aby roboty Google były w stanie ją na bieżąco analizować. Dlatego aktywności firm i użytkowników w mediach społecznościowych nie należą do bezpośrednich czynników rankingowych.

Jednak link do strony na Facebooku ma szansę pozyskać wartościowy ruch. Użytkownik zainteresuje się materiałem opublikowanym na firmowym fanpage’u, kliknie w odnośnik, przejdzie do serwisu, zapozna się z ofertą, wybierze coś dla siebie i dokona zakupu. Link do strony może przesłać swoim znajomym lub udostępnić go na swoim profilu.

Sygnały społecznościowe i ich wpływ na pozycje strony

Rozpatrując wpływ portali społecznościowych na proces pozycjonowania, pojawia się także pojęcie sygnałów społecznościowych (ang. social signals, social shares), czyli wszystkich udostępnieniach, polubieniach, komentarzach i reakcjach wyrażonych przez użytkowników w odpowiedzi na opublikowaną treść w social media. Jeśli post zbiera dużo pozytywnych interakcji i emocji, to znak, że internauci doceniają zamieszczony wpis, a serwis jest wartościowy. Gdy Google dostrzeże, że użytkownicy ufają określonej witrynie lub marce, np. właśnie w postaci sygnałów społecznościowych, podniesie jej pozycje w wynikach wyszukiwania.

Wpływ sygnałów społecznościowych na widoczność witryny w rankingu Google testował Sławek Czajkowski z Surfer SEO. W artykule Test – Wpływ Social Media na Pozycje Stron w Google zostało opisane całe badanie, a jego wynik wskazuje, że połączenie strony internetowej z profilami w social media (w tym przypadku z Facebookiem) pomoże nieco poprawić miejsce w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo nie należy zapominać o tym, że posty z portali społecznościowych także mogą pojawiać się wysoko w wyszukiwace, tym samym stwarzając okazję do generowania konwersji.

Media społecznościowe, na których musisz być obecny!

Jeszcze kilka lat temu mówiąc o social media, mieliśmy na myśli Facebooka, Twittera i ewentualnie Google+, który w kwietniu 2019 r. został oficjalnie zamknięty. Obecnie portale społecznościowe powstają jak grzyby po deszczu, wpisując się w nowe potrzeby internautów. Spośród wszystkich serwisów należy wybrać tylko kilka, które pomogą zwiększyć widoczność firmy w internecie. Na które media społecznościowe zwrócić uwagę?

Fanpage to must have w social media!

Posiadanie konta firmowego na Facebooku stało się niejako wymogiem. Klient po wejściu na stronę sklepu, w którym nie dokonywał nigdy zakupów, sprawdza, czy firma prowadzi fanpage i jak często pojawiają się na nim posty. Aktywność upewnia go, że warto zaufać przedsiębiorcy. Inne korzyści to:

  • Pozyskiwanie recenzji i rekomendacji,
  • Prezentowanie usług i ofert,
  • Możliwość zamieszczania linków do produktów i treści znajdujących się w serwisie.

Pozyskuj ruch z YouTube

YouTube to najpopularniejszy serwis społecznościowy angażujący użytkowników za pomocą video contentu. Prowadzenie kanału staje się nie tylko domeną vlogerów i influencerów korzystających na współpracy z dużymi markami. Coraz częściej to firmy decydują się na tworzenie i publikowanie filmów, które będą edukowały klientów, wyjaśniały najczęstsze problemy, przekazywały cenne i wartościowe porady.

Choć linki umieszczane w opisach filmów czy w sekcjach informacyjnych kanału mają atrybut nofollow, warto je umieszczać. Zawsze istnieje szansa, że użytkownik oglądający nagranie zainteresuje się danym tematem. Klikając w odnośnik, przejdzie do artykułu lub oferty, co oznacza kolejną szansę na konwersje. Dodatkowo materiały wideo opublikowane na YouTube’ie warto embadować (zamieszczać) w serwisie, by w ten sposób uatrakcyjnić treść na blogu i zatrzymać internautę jak najdłużej na stronie internetowej.

Treści z Twittera bezpośrednio w Google

Dlaczego warto korzystać z social media, które umożliwia publikację wpisów o długości jedynie 140 znaków? Google ma pełny dostęp do strumienia tweetów. Treści publikowane na Twitterze są od razu indeksowane i trafiają do wyszukiwarki. Używając hashtagów przed zapytaniami, dotrzemy do najnowszych treści pochodzących z Twittera.

Można to wykorzystać np. przy planowaniu wyprzedaży. Jeśli stworzysz wpis na Twitterze i opatrzysz go #wyprzedaż2017, to masz szansę trafić do użytkowników, którzy poszukują atrakcyjnych promocji. W ten sposób dzięki social media pozyskasz potencjalnych klientów.

Promuj zdjęcia z Printerestem

Prowadzenie profilu na Printereście jest polecane szczególnie e-sklepom, które dodając ciekawe zdjęcia, mogą promować produkty ze swojej oferty. Odpowiednie skonfigurowanie ustawień konta pozwala na indeksowanie dodawanej treści – często grafikę z Printeresta można spotkać w wyszukiwarce grafiki Google’a. Przesłane zdjęcie należy otagować słowami kluczowymi i opatrzyć linkiem prowadzącym do podstrony z produktami.

Buduj wizerunek eksperta za pomocą LinkedIn

Social media przydają się także do budowania wizerunku eksperta. Jeśli chcesz pochwalić się swoimi umiejętnościami i kwalifikacjami, koniecznie załóż konto na portalu LinkedIn. Profil na LinkedIn należy dokładnie opisać za pomocą odpowiednich słów kluczowych. Za jego pomocą udostępniaj linki do swojej strony i dziel się wiedzą. Powinieneś być także aktywny: dodawać nowe treści oraz udzielać się w dyskusjach. W ten sposób masz szansę zwiększyć widoczność swojego profilu, a tym samym zbudować silną markę.

Social media a SEO – podsumowanie

Obecność w social media jest ważna z punktu widzenia zawierania trwałych relacji z klientami i budowania aktywnej społeczności wokół marki. Należy wybrać wyłącznie kilka portali i skupić się na tych mediach, które mogą przynieść największe zaangażowanie użytkowników. Niestety, linki udostępniane na większości serwisów społecznościowych opatrzone są atrybutem nofollow, więc nie mają bezpośredniego wpływu na podniesienie domeny w wynikach wyszukiwania. Social media należy traktować jako wsparcie dla pozycjonowania. Dzięki nim uda się pozyskać wartościowy ruch na stronie i zachęcić klientów do dokonania konwersji. Aktywność w portalach społecznościowych nie zastąpi jednak wartościowego contentu na stronie, optymalizacji witryny, wysokiej jakości linków, które mają bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt