Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Większość z nas loguje się do portali społecznościowych kilka razy dziennie, by zobaczyć, co słychać u znajomych i poinformować, co dzieje się u nas. Media społecznościowe pomagają także znanym markom i lokalnym przedsiębiorcom w dotarciu do klientów. Czy działania podejmowane na Facebooku, YouTube’ie lub Twitterze wpływają na pozycjonowane? Jakie korzyści może uzyskać firma aktywna w wybranych portalach społecznościowych?
Marki chcą być obecne w mediach społecznościowych, ponieważ jest to doskonałe miejsce do nawiązywania relacji z klientami i prezentowania oferty. Posiadanie Fanpage’a lub firmowego konta na LinkedIn umożliwia budowanie trwałej i aktywnej społeczności. „Fani” stają się stałymi klientami. Zachęceni informacjami publikowanymi w social media, przechodzą na stronę internetową firmy i dokonują konwersji, np. poprzez dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera czy pobranie materiałów reklamowych.
Portale społecznościowe stają się także dodatkowym kanałem komunikacji z klientami. W sytuacjach kryzysowych (np. w przypadku awarii witryny internetowej) warto opublikować stosowne powiadomienia za pośrednictwem social media. Ciekawe treści zamieszczone na profilach społecznościowych rozchodzą się wirusowo (tzw. viral content) i pomagają przyciągnąć kolejnych klientów.
Czy aktywność firmy w mediach społecznościowych wpływa na SEO? Jeśli marka jest obecna w social media, z pewnością zwiększa swoją widoczność w sieci, ale czy w ten sposób umacnia pozycję domeny w rankingu Google? Portale społecznościowe tylko pośrednio wspomagają pozycjonowanie, ponieważ:
Jednak link do strony na Facebooku ma szansę pozyskać wartościowy ruch. Użytkownik zainteresuje się materiałem opublikowanym na firmowym fanpage’u, kliknie w odnośnik, przejdzie do serwisu, zapozna się z ofertą, wybierze coś dla siebie i dokona zakupu. Link do strony może przesłać swoim znajomym lub udostępnić go na swoim profilu.
Rozpatrując wpływ portali społecznościowych na proces pozycjonowania, pojawia się także pojęcie sygnałów społecznościowych (ang. social signals, social shares), czyli wszystkich udostępnieniach, polubieniach, komentarzach i reakcjach wyrażonych przez użytkowników w odpowiedzi na opublikowaną treść w social media. Jeśli post zbiera dużo pozytywnych interakcji i emocji, to znak, że internauci doceniają zamieszczony wpis, a serwis jest wartościowy. Gdy Google dostrzeże, że użytkownicy ufają określonej witrynie lub marce, np. właśnie w postaci sygnałów społecznościowych, podniesie jej pozycje w wynikach wyszukiwania.
Wpływ sygnałów społecznościowych na widoczność witryny w rankingu Google testował Sławek Czajkowski z Surfer SEO. W artykule Test – Wpływ Social Media na Pozycje Stron w Google zostało opisane całe badanie, a jego wynik wskazuje, że połączenie strony internetowej z profilami w social media (w tym przypadku z Facebookiem) pomoże nieco poprawić miejsce w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo nie należy zapominać o tym, że posty z portali społecznościowych także mogą pojawiać się wysoko w wyszukiwace, tym samym stwarzając okazję do generowania konwersji.
Jeszcze kilka lat temu mówiąc o social media, mieliśmy na myśli Facebooka, Twittera i ewentualnie Google+, który w kwietniu 2019 r. został oficjalnie zamknięty. Obecnie portale społecznościowe powstają jak grzyby po deszczu, wpisując się w nowe potrzeby internautów. Spośród wszystkich serwisów należy wybrać tylko kilka, które pomogą zwiększyć widoczność firmy w internecie. Na które media społecznościowe zwrócić uwagę?
Posiadanie konta firmowego na Facebooku stało się niejako wymogiem. Klient po wejściu na stronę sklepu, w którym nie dokonywał nigdy zakupów, sprawdza, czy firma prowadzi fanpage i jak często pojawiają się na nim posty. Aktywność upewnia go, że warto zaufać przedsiębiorcy. Inne korzyści to:
Pozyskuj ruch z YouTube
YouTube to najpopularniejszy serwis społecznościowy angażujący użytkowników za pomocą video contentu. Prowadzenie kanału staje się nie tylko domeną vlogerów i influencerów korzystających na współpracy z dużymi markami. Coraz częściej to firmy decydują się na tworzenie i publikowanie filmów, które będą edukowały klientów, wyjaśniały najczęstsze problemy, przekazywały cenne i wartościowe porady.
Choć linki umieszczane w opisach filmów czy w sekcjach informacyjnych kanału mają atrybut nofollow, warto je umieszczać. Zawsze istnieje szansa, że użytkownik oglądający nagranie zainteresuje się danym tematem. Klikając w odnośnik, przejdzie do artykułu lub oferty, co oznacza kolejną szansę na konwersje. Dodatkowo materiały wideo opublikowane na YouTube’ie warto embadować (zamieszczać) w serwisie, by w ten sposób uatrakcyjnić treść na blogu i zatrzymać internautę jak najdłużej na stronie internetowej.
Dlaczego warto korzystać z social media, które umożliwia publikację wpisów o długości jedynie 140 znaków? Google ma pełny dostęp do strumienia tweetów. Treści publikowane na Twitterze są od razu indeksowane i trafiają do wyszukiwarki. Używając hashtagów przed zapytaniami, dotrzemy do najnowszych treści pochodzących z Twittera.
Można to wykorzystać np. przy planowaniu wyprzedaży. Jeśli stworzysz wpis na Twitterze i opatrzysz go #wyprzedaż2017, to masz szansę trafić do użytkowników, którzy poszukują atrakcyjnych promocji. W ten sposób dzięki social media pozyskasz potencjalnych klientów.
Prowadzenie profilu na Printereście jest polecane szczególnie e-sklepom, które dodając ciekawe zdjęcia, mogą promować produkty ze swojej oferty. Odpowiednie skonfigurowanie ustawień konta pozwala na indeksowanie dodawanej treści – często grafikę z Printeresta można spotkać w wyszukiwarce grafiki Google’a. Przesłane zdjęcie należy otagować słowami kluczowymi i opatrzyć linkiem prowadzącym do podstrony z produktami.
Social media przydają się także do budowania wizerunku eksperta. Jeśli chcesz pochwalić się swoimi umiejętnościami i kwalifikacjami, koniecznie załóż konto na portalu LinkedIn. Profil na LinkedIn należy dokładnie opisać za pomocą odpowiednich słów kluczowych. Za jego pomocą udostępniaj linki do swojej strony i dziel się wiedzą. Powinieneś być także aktywny: dodawać nowe treści oraz udzielać się w dyskusjach. W ten sposób masz szansę zwiększyć widoczność swojego profilu, a tym samym zbudować silną markę.
Obecność w social media jest ważna z punktu widzenia zawierania trwałych relacji z klientami i budowania aktywnej społeczności wokół marki. Należy wybrać wyłącznie kilka portali i skupić się na tych mediach, które mogą przynieść największe zaangażowanie użytkowników. Niestety, linki udostępniane na większości serwisów społecznościowych opatrzone są atrybutem nofollow, więc nie mają bezpośredniego wpływu na podniesienie domeny w wynikach wyszukiwania. Social media należy traktować jako wsparcie dla pozycjonowania. Dzięki nim uda się pozyskać wartościowy ruch na stronie i zachęcić klientów do dokonania konwersji. Aktywność w portalach społecznościowych nie zastąpi jednak wartościowego contentu na stronie, optymalizacji witryny, wysokiej jakości linków, które mają bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce.