Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Duże serwisy internetowe charakteryzuje spora liczba zduplikowanych treści. W sklepie internetowym możemy mieć np. kilka stron z taką samą listą produktów, przy czym jedna zawiera produkty posortowane alfabetycznie, a inne posortowane według oceny lub cen. Opis tego samego produktu może pojawiać się na wielu różnych adresach URL, które przekazują informacje o źródle wejścia użytkownika, parametrach oferty, sesji itp. Z punktu widzenia optymalizacji SEO taka duplikacja treści stanowi problem z perspektywy pozycjonowania strony.
Jeśli nie jest wskazane przekierowanie stron z tą samą treścią na jeden adres za pomocą przekierowania 301 (oznacza, że przekierowana strona została przeniesiona na stałe pod nowy adres) warto rozważyć zastosowanie przekierowania link rel canonical działającego tylko na roboty indeksujące wyszukiwarki poprzez zapewnienie linku kanonicznego.
Przykład duplikacji treści
Link kanoniczny to sposób na wskazanie wyszukiwarkom, która wersja strony jest preferowana, gdy istnieje wiele podobnych lub zduplikowanych stron. W tym celu stosuje się tag i kanoniczny adres url, który informuje wyszukiwarki, jaką wersję strony powinny indeksować i wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Kluczowym elementem tego procesu jest użycie tagu link rel=”canonical”, który umieszcza się w sekcji head strony.
Adres kanoniczny (canonical URL) to preferowany adres strony internetowej, który właściciel witryny wskazuje wyszukiwarkom jako główny punkt odniesienia dla podobnych lub zduplikowanych treści na różnych adresach URL. Jest to środek zapobiegający problemom związanych z duplikacją treści i pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, która wersja strony jest najważniejsza i powinna być indeksowana. Dzięki temu użytkownicy otrzymują bardziej spersonalizowane i zgodne z ich intencjami wyniki wyszukiwania.
Na początku określamy wersję kanoniczną strony, czyli tę, którą uważamy za najważniejszą wersję spośród stron o identycznej lub bardzo podobnej zawartości – swój preferowany adres URL. Następnie dodajemy wykorzystanie tagu link rel=”canonical” w sekcji niekanonicznej wersji strony (czyli tej, którą chcemy przekierować).
Stosowanie canonical pozwala właścicielowi witryny sugerować wersję strony internetowej, którą wyszukiwarka powinna potraktować jako kanoniczną. Nie jest to jedyny element brany pod uwagę przez wyszukiwarkę, jednak ma on bardzo duży wpływ na wyniki wyszukiwania, poprzez indeksowanie strony, oraz optymalizację linków.
Aby zweryfikować, czy na stronie został poprawnie zastosowany tag canonical, można skorzystać z różnych narzędzi dostępnych w internecie, takich jak narzędzia do analizy SEO. Istnieją również specjalne wtyczki do przeglądarek internetowych, które pozwolą szybko zlokalizować tag canonical na danej stronie. Warto regularnie monitorować i aktualizować tag i kanoniczny adres URL, zwłaszcza w przypadku dużych witryn internetowych, aby zapewnić spójność i skuteczność działań SEO.
Do pewnego czasu linki kanoniczne działały jedynie w obrębie jednej domeny, nie było więc możliwości przekierowania robotów na inną stronę w sieci. W grudniu 2009 na blogu Google dla webmasterów pojawiła się informacja, że tag kanoniczny działa również pomiędzy różnymi domenami. Stosowanie canonical URL pomoże Ci zadbać o prawidłowe pozycjonowanie strony.