Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Audytuj bezpłatnieOdpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu.
ESG stanowi skrót od angielskich – Environmental, Social, Governance. Podejście to jest coraz popularniejsze w biznesie. Jego głównym założeniem jest rozwój poprzez współdziałanie tych 3 aspektów – ekonomicznego, społecznego i środowiskowego.
Zrównoważony rozwój i dążenie do niego jest powszechne wśród współczesnych przedsiębiorców. Ale nie tylko – klienci czy inwestorzy uważają, że firmy powinny działać w duchu odpowiedzialności społecznej. Promocja zrównoważonego rozwoju przez przedsiębiorstwa to zatem powszechny wymóg. Firmy pokazują coraz częściej klientom, że ważne są nie tylko zyski, ale też środowisko i społeczeństwo.
Jeśli zastanawiasz się, czy to rozwiązanie dla Twojej firmy, dokonaj wcześniej analizy. Zastanów się, jaka jest jej sytuacja i strategia i czy planowane działanie jest w zgodzie z jej wartościami i celami. Czytelność przekazu i otwartość na krytykę to pozostałe ważne kwestie.
Zasada CSDR polega na podwójnej istotności od zewnątrz na wewnątrz i na odwrót. Głównym założeniem jest monitorowanie wskaźników zrównoważonego rozwoju z 2 miejsc. Konieczne jest zbadanie wpływu organizacji i jej łańcucha wartości na środowisko i społeczeństwo, jak również wyszukanie działań w ramach zrównoważonego rozwoju. Te drugie mogą osłabiać lub poprawiać wartość organizacji. Stanowi to podstawę raportu ESG. Nie ma jednak wytycznych na temat badania istotności wpływu.
Działania te najlepiej połączyć z przebudową organizacji. W tym celu dobrze jest dokonać oceny gotowości do zmian i dopiero wtedy dopasować metodę działania. Mogą to być mniejsze, jak i większe zmiany, np.:
Nierzadko wymagana jest zmiana całego modelu biznesowego. Warunkiem uzyskania sukcesu jest spójne i odpowiednio zaplanowane podejście. Liczy się także wyczucie czasu i podział działań na etapy.
Jak się okazuje, ponad 90% zarządców opiera się na kwestii zrównoważonego rozwoju w komunikacji marki. Strategia ta wpływa na marketing poprzez:
Wszystko to pomaga w dopasowaniu się do nowych przepisów prawnych i w wprowadzeniu długoterminowej strategii biznesowej. Pozwala to osiągnąć stabilizację finansową i przewagę nad konkurencją.
Przed wprowadzeniem strategii do marketingu, należy odpowiednio przygotować organizację. Przeprowadź w tym celu analizę warunków prawnych i SFDR. Sprawdź zgodność z ESG i zidentyfikuj odpowiednie standardy raportowania.
Kolejny krok to analiza wpływania czynności firmy zarówno na społeczeństwo, jak i środowisko, a także wpływu ich na finanse. Wymagane jest poza tym odnalezienie niezbędnych wskaźników np. zatrudnienia czy polityki różnorodności.
Następny etap to zbieranie danych z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł np. danych operacyjnych, audytów czy ankiet, jak i dostęp do potrzebnych narzędzi technologicznych do śledzenia oraz zarządzania danymi.
Opracowanie raportu powinno być zgodne z wymogami ESRS. Powinna być przy tym uwzględnione:
Wskazówka: Raportowanie najlepiej przeprowadzaj w formacie cyfrowym (XHTML).
Po przygotowaniu raportu konieczne jest przeprowadzenie audytu i weryfikacji. W tym celu powinien on być sprawdzony przez rewidenta lub audytora.
Przy ich ustalaniu, koniecznie weź pod uwagę:
Do największych korzyści z marketingu ESG dla firm zaliczyć można:
W dodatku, dowiesz się, jakie są oczekiwania interesariuszy.
Jak można wpływać na grupę docelową? Dzięki marketing mixowi! Są to zmienne, które możesz kontrolować jako firma. Przejawia się to w obszarze produktu, ceny czy promocji. W kwestii produktu, zastanów się nad wpływem cyklu życia Twojego produktu na środowisko. Dotyczy to zarówno pozyskiwania, jak i utylizacji.
Nie zapomnij o zbadaniu przyjaznych dla środowiska opcji dla produktów. Poza tym postaw na przejrzystość cen. Przykładem mogą być etyczne praktyki uzyskiwania czy gospodarowania odpadami. W kwestii promocji mogą to być różnego rodzaju wydarzenia i działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz programów społecznej odpowiedzialności biznesu.
W zakresie lokalizacji, warto rozważyć odpowiednie praktyki zarządzania łańcuchem dostaw. Zaliczyć do nich można m.in. uczciwe praktyki pracy czy zrównoważone sposoby transportu.
Zrównoważone praktyki biznesowe to najlepsza praktyka. W związku z tym wprowadź następujące działania:
Strategia zrównoważonego rozwoju zależy od specyfiki branży, w której działasz. Warto skoncentrować się na ważnych aspektach pod kątem ESG. Przykładem może być branża produkcyjna. Jako cel można wówczas obrać zrównoważone gospodarowanie wykorzystywanymi zasobami.
Jak to wygląda w praktyce? Zmniejsza się zużycie surowców pierwotnych i recykling odpadów produkcyjnych. Dzięki tym czynnościom Twoja firma będzie działać w zgodzie z zasadami ESG i CSRD.
Przewiduje się, że strategia ta będzie istotna szczególnie ze względu na rozwój technologii i rosnącą świadomość konsumentów. Cały proces wymaga precyzji i całościowego podejścia. W efekcie możliwe jest wzmocnienie reputacji czy budowa lojalności klientów, jak również większa wygoda we współpracy z partnerami.
Marketing, który opiera się na ESG jest niedaleką przyszłością w świecie biznesowym. Dzięki danym środowiskowym, społecznym i zarządczym można poprawić relacje z klientami i zbudować wizerunek. Aby osiągnąć sukces, wystarczy być transparentnym w działaniach, używać przystępnych form przekazu oraz zachować spójność.
Nie można przy tym zapomnieć o content marketingu. Jest on niezwykle ważny dla strategii ESG. Pozwala komunikować wartość firmy poprzez opowieści o osiągnięciach czy inicjatywach, a także odpowiada za edukację i budowę świadomości odbiorców. W dodatku przekaz jest dostosowywany do konkretnej grupy docelowej. W tym celu twórz:
Co ciekawe, od 2025 roku obowiązuje wymóg sporządzania raportu zrównoważonego rozwoju za poprzedni rok. Dotyczy to największych polskich firm, które liczą ponad 500 pracowników. Od 2026 roku z kolei będą to przedsiębiorstwa liczące ponad 250 pracowników przy 20 mln EUR sumy aktywów czy 40 EUR przychodów netto.