Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

08.05.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony i kampanii AdWords?

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony i kampanii AdWords?

Pierwszym etapem zarówno pozycjonowania strony, jak i przygotowania kampanii AdWords jest dobór słów kluczowych. Frazy, które pojawią się w serwisie lub treści reklamy, pozwalają na dotarcie do użytkowników zainteresowanych tematyką naszej witryny. Dzięki nim możemy zyskać uwagę internauty, poinformować o naszej działalności i zachęcić do dokonania konwersji. Jak dobrać słowa kluczowe, które pomogą w promocji strony internetowej i firmy?

Co to jest keywords research?

Analiza słów kluczowych (ang. keywords research) polega na zidentyfikowaniu odpowiednich fraz, które pomogą przyciągnąć użytkowników i dokonać konwersji. Jest to bardzo ważny etap promowania strony w internecie, ponieważ jeśli dokonamy niewłaściwego wyboru, nie trafimy do grupy potencjalnych klientów.

Słowa kluczowe należy zamieścić w treściach na stronie, w nagłówkach H1-H6, metatagach Title oraz Description. W ten sposób wskażemy wyszukiwarce tematykę serwisu i zyskamy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania na pytania użytkowników zainteresowanych naszymi usługami. Prowadząc kampanie linków sponsorowanych, również powinniśmy posłużyć się frazami z analizy keywords research, by pozyskać wartościowy ruch. Podobnie przygotowana strategia linkowania uwzględni wzmacnianie podstron na wybrane słowa kluczowe.

Jak dobrać słowa kluczowe dla pozycjonowanej strony?

Mamy domenę, działamy w określonej branży, znamy swoich użytkowników i rozpoczynamy keywords research. Jak się za to zabrać? Poszukując skutecznych i konwertujących słów kluczowych, zwróć uwagę na:

  • Swój biznes – to, w jakiej branży działasz i jakie świadczysz usługi, determinuje frazy do promocji strony. Jeśli prowadzisz duży sklep internetowy, możesz do kampanii AdWords wybrać jako słowa kluczowe nazwy najpopularniejszych lub nisko rotujących produktów. Przemyśl, jakimi wyrażeniami opisałbyś swoją działalność. Spisz pomysły na kartce – na tej liście z pewnością pojawią się słowa, które przyciągną nowych klientów,
  • Potrzeby użytkowników – zastanów się, jak mogą trafić do Ciebie potencjalni klienci, jakimi frazami posłużą się, aby odnaleźć interesujące ich produkty. Pamiętaj, że użytkownicy nie muszą znać fachowych pojęć i określeń – poszukaj takich zwrotów, które są powszechne i skierują internautów do Twojego serwisu,
  • Działania konkurencji – nie zapominaj także o domenach konkurujących z Tobą o uwagę klientów. Wejdź na kilka stron i zidentyfikuj najczęściej powtarzające się słowa kluczowe. Analizę konkurencji możesz przeprowadzić także za pomocą takich narzędzi jak Senuto czy Semstorm,
  • Lokalny rynek – jeśli prowadzisz działalność o charakterze lokalnym, np. jesteś fryzjerem lub prowadzisz restaurację, nie zapomnij o nazwie miejscowości, dzielnicy lub regionu, w którym świadczysz swoje usługi. W ten sposób trafisz do użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych z wyszukiwarki lub klientów poszukujących usługodawców w pobliżu miejsca, w którym się akurat znajdują,
  • Liczbę wyszukań – przy wyborze słów do pozycjonowania strony lub kampanii AdWords powinniśmy zwrócić uwagę na ich popularność. Większa miesięczna liczba wyszukań daje szansę na dotarcie do większej liczby użytkowników. Do tego mamy także możliwość zintensyfikowania działań w stosunku do tych fraz, które dają największe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu,
  • Konkurencyjność fraz kluczowych – wyznacza stopień trudności pozycjonowania oraz stawki CPC, czyli koszt kliknięcia w reklamę w wyszukiwarce. Im więcej serwisów pozycjonuje się i reklamuje na dane słowo kluczowe, tym bardziej jest ono konkurencyjne. W branżach o dużej liczbie podmiotów ciężko jest osiągnąć wysokie pozycje na ogólne frazy,
  • Frazy z długiego ogona – od kilku lat panuje trend długich zapytań wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki. Warto uwzględnić je w przeprowadzanej analizie słów kluczowych, by trafić do klientów na końcowym etapie procesu zakupowego, zainteresowanych nabyciem konkretnego produktu. Ponadto frazy z długiego ogona (np. czerwone damskie buty na wiosnę) są mniej konkurencyjne, więc można niższym kosztem pozyskać ruch na stronie,
  • Frazy pod Direct Answer – warto także uwzględnić słowa kluczowe w formie pytania, którymi posługują się użytkownicy w wyszukiwarce. W odpowiedzi Google zwraca dodatkowy boks zawierający treść i adres URL serwisu odpowiadający na dane zapytanie. Direct Answer pomaga wyróżnić się od standardowych, tekstowych wyników wyszukiwania.

Po przeprowadzeniu keywords research następnym etapem będzie określenie liczby słów kluczowych do pozycjonowania strony. Niestety, nie ma jednej, prawidłowej odpowiedzi, ile fraz należy pozycjonować. Zależy to m.in. od wielkości i rodzaju serwisu, branży, możliwości rozbudowywania treści na stronie, budżetu na działania SEO.

 

Narzędzia do analizy keywords research

Dobór słów kluczowych najlepiej przeprowadzić dwuetapowo: spisać listę słów kluczowych związanych z prowadzoną stroną, a następnie sprawdzić ich popularność i poszukać dodatkowych fraz przyciągających internautów za pomocą narzędzi takich jak:

Podpowiedzi Google i Google Trends

Najprostszą metodą na znalezienie dodatkowych słów kluczowych jest skorzystanie z podpowiedzi Google. W pasku wyszukiwania wystarczy wpisać początek interesującej nas frazy/wyrażenia i zobaczyć, co zasugeruje wyszukiwarka. Podpowiedzi generowane są na podstawie zapytań użytkowników.

Podpowiedzi Google

Z kolei jeśli chcemy sprawdzić, czy w naszej branży panuje sezonowość, warto skorzystać z Google Trends. Narzędzie pokaże popularność frazy w wybranym okresie. Niestety, jeśli wybrane słowo kluczowe charakteryzuje się niską wyszukiwalnością, nie otrzymamy informacji o trendach w wynikach wyszukiwania.

Google Trends

Planer słów kluczowych

Keyword Planner to googlowskie narzędzie służące przede wszystkim do przygotowywania kampanii AdWords. Za jego pomocą sprawdzimy miesięczną liczbę wyszukań interesujących nas fraz. Niestety, dostępność do funkcjonalności planera słów kluczowych jest coraz bardziej ograniczana – należy posiadać konto i mieć uruchomioną kampanię, aby móc z niego skorzystać. Nie będziemy mieć także dostępu do dokładnych danych (zobaczymy jedynie szerokie przedziały liczby wyszukań), jeśli nie przeznaczymy dużego budżetu na reklamę w Google.

Ubersuggest

 

Planer słów kluczowych

Ubersuggest

Kolejna darmowa i intuicyjna aplikacja, która pomoże w znalezieniu dodatkowych słów kluczowych. Nie otrzymamy co prawda informacji o popularności danej frazy, ale dowiemy się, jakimi wyrażeniami posługują się użytkownicy. Dane wyeksportujemy do pliku CSV.

Google Search Console

W analizie potencjału fraz pomoże Google Search Console, a dokładnie raport Analityka wyszukiwania. Pod wykresem znajduje się lista słów kluczowych, na które strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Posługując się odpowiednimi filtrami, sprawdzimy liczbę wyświetleń, kliknięć oraz pozycję naszej domeny na daną frazę.

Frazy w Google Search Console

Monitorowanie słów kluczowych w Search Console pozwala zweryfikować, czy podejmowane działania przynoszą spodziewane efekty. Frazy, dzięki którym duża liczba użytkowników trafia na naszą stronę, zasługują na szczególną uwagę – potencjał należy wykorzystać np. poprzez włączenie ich do kampanii AdWords lub uwzględnienie ich w strategii linkowania.

Answer The Public

Modne i polecane narzędzie do tworzenia treści pod Direct Answer. Korzystając z Answer The Public, otrzymamy zbiór pytań związanych z daną frazą, które wpisują do wyszukiwarek użytkownicy. Od razu dostajemy gotowe sformułowania stanowiące inspirację i pomysły na nowe teksty. Dane możemy pobrać albo w pliku CSV, albo w postaci grafu wygenerowanego dla słowa kluczowego.

Answer The Public

Stosuj kompleksowe podejście do doboru słów kluczowych

Skuteczność dotarcia do potencjalnych klientów zależy od dobrze przeprowadzonej analizy słów kluczowych. Przyjmij kompleksowe podejście i spójrz na serwis z różnych punktów widzenia: branży, konkurencji, użytkowników. Poszukaj fraz konwertujących i wyszukiwalnych. Skorzystaj z różnych narzędzi. Z powstałej listy słów kluczowych wyodrębnij tylko te, które najbardziej odzwierciedlają tematykę Twojej strony i są jednocześnie wpisywane przez liczne grono internautów w pasku wyszukiwarki. Unikaj wieloznacznych i zbyt ogólnych fraz dotyczących produktów lub usług, których nie oferujesz.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Reklama trenera personalnego w Internecie 18.12.2024 | czas czytania: 7 | SEM

Reklama trenera personalnego w Internecie

Strategia marketingowa i plan treningowy mają ze sobą wiele wspólnego. W obu przypadkach należy spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy, nie zapominając przy tym o istotnych detalach. Podpowiadamy, jak przygotować skuteczną reklamę w branży treningu personalnego. Czytaj wiecej
big data 17.12.2024 | czas czytania: 9 | Inne

Jakie informacje w swoich zasobach gromadzi o nas Google i do czego je wykorzystuje?

Dane dotyczące naszej aktywności w internecie to cena, jaką płacisz za dostęp do spersonalizowanych treści. Dowiedz się, jak zbierane są informacje na Twój temat oraz co właściwie Google o Tobie wie. Czytaj wiecej
Księga znaku 13.12.2024 | czas czytania: 5 | SEM

Księga znaku, czyli ważny element identyfikacji wizualnej w sieci

Brand book to księga znaku określająca wszystkie graficzne wytyczne dotyczące naszego logo. Podpowiadamy, jakie elementy uwzględnić przy jej tworzeniu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt